responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 216

علماى يهود از اين مى‌ترسيدند كه اگر به رسالت پيامبر اسلام اعتراف كنند كاخ رياستشان فرو ريزد و عوام يهود به آنها اعتنا نكنند، لذا صفات پيامبر اسلام را كه در تورات آمده بود دگرگون جلوه دادند.

قرآن براى اينكه انسان بتواند بر اميال و خواسته‌هاى دل پيروز گردد و حب جاه و مقام را از سر بيرون كند در آيه بعد چنين مى‌گويد: از صبر و نماز يارى جوييد" و با استقامت و كنترل خويشتن بر هوسهاى درونى پيروز شويد (وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ).

سپس اضافه مى‌كند" اين كار جز براى خاشعان سنگين و گران است" (وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ‌).

***
در آخرين آيه مورد بحث خاشعان را چنين معرفى مى‌كند" همانها كه مى‌دانند پروردگار خود را ملاقات خواهند كرد و به سوى او باز مى‌گردند" (الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ‌).

" يظنون" از ماده" ظن" گاه به معنى گمان و گاه به معنى يقين مى‌آيد [1] و در اينجا مسلما به معنى ايمان و يقين قطعى است، زيرا ايمان به لقاء اللَّه و باز گشت به سوى او حالت خشوع و خداترسى و احساس مسئوليت را در دل انسان زنده مى‌كند و اين يكى از آثار تربيتى ايمان به معاد است كه همه جا در برابر انسان صحنه آن دادگاه بزرگ را مجسم مى‌سازد و به انجام مسئوليتها و حق و عدالت دعوت مى‌كند.

اين احتمال نيز وجود دارد كه" ظن" در اينجا به معنى" گمان" باشد، و اين در حقيقت يك نوع مبالغه و تاكيد است كه اگر انسان فرضا به آن دادگاه بزرگ‌


[1]" راغب" در كتاب" مفردات" مى‌گويد:" ظن" اسم است براى اعتقادى كه از دليل و قرينه حاصل مى‌شود، اين اعتقاد گاهى قوى مى‌شود و به مرحله يقين مى‌رسد و گاه ضعيف است و از حد گمان تجاوز نمى‌كند.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست