responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 191

مخلوقات او ديده مى‌شود كه هر يك از ديگرى حيرت‌انگيزتر است و آن عبارت است از:

1- نسبت دادن دروغ به خدا (چنان كه در جمله شماره 17 فصل دوم مى‌گويد: خداوند گفت از آن درخت نخوريد كه مى‌ميريد" در حالى كه نمى‌مردند بلكه دانا مى‌شدند).

2- نسبت بخل به خداوند- (چنان كه در جمله 22 فصل سوم مى‌گويد:

كه خدا نمى‌خواست آدم و حوا از درخت علم و حيات بخورند و دانا شوند و زندگى جاويدان پيدا كنند).

3- امكان وجود شريك براى خداوند- (چنان كه در همان جمله مى‌گويد:

آدم پس از خوردن از درخت نيك و بد همچون يكى از ما" خدايان" شده است).

4- نسبت حسد به خداوند (چنان كه از همان جمله استفاده مى‌شود كه خداوند بر اين علم و دانشى كه براى آدم پيدا شده بود رشك برد!).

5- نسبت جسم به خداوند (چنان كه از فصل سوم استفاده مى‌شود كه خداوند به هنگام صبح در خيابانهاى بهشت مى‌خراميد)! 6- خداوند از حوادثى كه در نزديكى او ميگذرد بى‌خبر است! (چنان كه در جمله 9 مى‌گويد صدا زد آدم كجايى و آنها در لابلاى درختان خود را از چشم خداوند پنهان كرده بودند) [1] (البته نبايد فراموش كرد كه اين افسانه‌هاى دروغين از نخست در تورات نبوده و بعدا به آن افزوده شده است).

4- مقصود از شيطان در قرآن چيست؟

كلمه" شيطان" از ماده" شطن" گرفته شده، و" شاطن" به معنى" خبيث و پست" آمده است و شيطان به موجود سركش و متمرد اطلاق مى‌شود، اعم از انسان‌


[1]- قسمت مقايسه معارف قرآن و تورات از كتاب قرآن و آخرين پيامبر از صفحه 127- 132 اقتباس شده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 191
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست