نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 164
تاخير در بيان و ذكر حقايقى پشت سر هم بوده باشد.
***
نكتهها:
1- تناسخ و عود ارواح
آيه فوق، از جمله آيات متعددى است كه عقيده به تناسخ را صريحا نفى، مىكند،
زيرا عقيدهمندان به تناسخ چنين مىپندارند كه انسان بعد از مرگ بار ديگر به همين
زندگى باز مىگردد منتها روح او در جسم ديگر (و نطفه ديگر) حلول كرده و زندگى
مجددى را در همين دنيا آغاز مىكند، و اين مساله ممكن است بارها تكرار شود، اين
زندگى تكرارى در اين جهان را" تناسخ" يا" عود ارواح"
مىنامند.
آيه فوق صريحا مىگويد: بعد از مرگ، يك حيات بيش نيست و طبعا اين حيات همان
زندگى در رستاخيز و قيامت است، و به تعبير ديگر آيه مىگويد:
شما مجموعا دو حيات و مرگ داشته و داريد، نخست مرده بوديد (در عالم موجودات
بىجان قرار داشتيد) خداوند شما را زنده كرد، سپس مىميراند و بار ديگر زنده
مىكند، اگر تناسخ صحيح بود، تعداد حيات و مرگ انسان بيش از دو حيات و مرگ بود.
همين مضمون در آيات متعدد ديگر قرآن نيز به چشم مىخورد كه در جاى خود به آن
اشاره خواهد شد [1] بنا بر
اين عقيده به تناسخ كه گاهى نام آن را تغيير داده،" عود ارواح" مىنامند
از نظر قرآن باطل و بى اساس است.
[1] موضوع رجعت نمىتواند در اين
مساله اشكالى ايجاد كند زيرا رجعت تنها براى عده خاصى است و جنبه عمومى و همگانى
ندارد در حالى كه آيه بالا يك حكم كلى را بيان مىكند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 164