نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 163
آيات فراوانى مىيابيم كه انسان را هدف نهايى آفرينش كل موجودات جهان معرفى
مىكند، چنان كه در آيه 13 سوره جاثيه آمده است: وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ و الارض:" آنچه در آسمانها و هر چه در زمين است مسخر
شما قرار داد".
" كشتىها را مسخر شما ساخت ... نهرها را مورد تسخير شما قرار داد ...
شب و روز را مسخر فرمانتان كرد ... شما را بر درياها و اقيانوسها مسلط ساخت
...
خورشيد و ماه را نيز فرمانبردار و در خدمت شما قرار داد ...
(بحث بيشتر در اين زمينه را در جلد
دهم، صفحه 120، ذيل آيه 2 سوره رعد و نيز در همان جلد ذيل آيات 32 و 33 سوره
ابراهيم، صفحه 349، مطالعه مىفرمائيد).
بار ديگر به دلائل توحيد باز گشته مىگويد:" سپس خداوند به آسمان پرداخت
و آنها را به صورت" هفت آسمان" مرتب نمود، و او به هر چيز آگاه
است" (ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ
فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ).
جمله" استوى" از ماده" استواء" گرفته شده كه در لغت به
معنى تسلط و احاطه كامل و قدرت بر خلقت و تدبير است، ضمنا كلمه" ثم" در
جمله" ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ" الزاما به معنى تاخير زمانى نيست بلكه مىتواند به
معنى