نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 145
[سوره البقرة (2): آيه 26]
إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما
بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ
الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ ما ذا أَرادَ
اللَّهُ بِهذا مَثَلاً يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً وَ ما
يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقِينَ (26)
ترجمه:
26- خداوند از اينكه مثال (به موجودات ظاهرا كوچكى مانند) پشه و حتى بالاتر از
آن بزند شرم نمىكند (در اين ميان) آنها كه ايمان آوردهاند مىدانند حقيقتى است
از طرف پروردگارشان، و اما آنها كه راه كفر را پيمودهاند (اين موضوع را بهانه
كرده) و مىگويند منظور خداوند از اين مثل چه بوده است؟! (آرى) خدا جمع زيادى را
با آن گمراه و عده كثيرى را هدايت مىكند ولى تنها فاسقان را با آن گمراه مىسازد.
شان نزول:
جمعى از مفسران از ابن عباس در شان نزول نخستين آيه فوق چنين نقل كردهاند:
هنگامى كه خداوند در آيات گذشته پيرامون منافقين، دو مثال براى آنها بيان كرد (مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً ...- و- أَوْ
كَصَيِّبٍ مِنَ السَّماءِ ...) منافقين گفتند
خداوند برتر و بالاتر از اين است كه چنين مثالهايى بزند، و از اين راه در وحى بودن
قرآن اظهار ترديد كردند، در اين موقع آيه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
بعضى ديگر گفتهاند: هنگامى كه در آيات قرآن، مثلهايى به" ذباب"
(مگس) و" عنكبوت" نازل گرديد، جمعى از مشركان اين موضوع را بهانه قرار
داده زبان به انتقاد گشودند و مسخره كردند كه اين چگونه وحى آسمانى است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 145