نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 120
كلمه" بناء" با توجه به كلمه" عليكم" بيانگر آنست كه
آسمان بر بالاى سر شما بنا شده است، طبعا همچون سقف، اين معنى به صورت صريحترى در
جاى ديگر قرآن آمده است وَ جَعَلْنَا السَّماءَ
سَقْفاً مَحْفُوظاً:" ما آسمان را سقف
محفوظى قرار داديم" (انبياء- 32).
شايد اين تعبير براى بعضى از كسانى كه به وضع ساختمان آسمان و زمين از نظر
هيئت امروز آشنا هستند عجيب بيايد كه اين سقف چگونه است و كجاست؟
آيا اين تعبير، فرضيه هيئت بطلميوس را دائر به قرار گرفتن افلاك به روى هم
همچون طبقات پوست پياز در خاطرهها تداعى نمىكند؟ ولى با توجه به توضيح زير مطلب
كاملا روشن مىشود:
كلمه" سماء" در قرآن به معانى مختلفى آمده است، كه قدر مشترك همه
آنها چيزى است كه در جهت فوق قرار گرفته است، يكى از آنها كه در اين آيه به آن
اشاره شده است همان جو زمين است، يعنى قشر هواى متراكمى كه دور تا دور كره زمين را
پوشانده، و طبق نظريه دانشمندان ضخامت آن، چند صد كيلومتر است.
اگر به نقش اساسى و حياتى، اين قشر ضخيم هوا، كه زمين را از هر سو احاطه كرده
است بينديشيم خواهيم دانست كه تا چه حد اين سقف، محكم و براى حفاظت انسانها مؤثر
است.
اين قشر مخصوص هوا كه همچون سقفى بلورين، اطراف ما را احاطه كرده در عين اينكه
مانع از تابش نور آفتاب- اين اشعه حياتبخش و زندگى آفرين- نيست بقدرى محكم و مقاوم
است كه از يك سد پولادين كه چندين متر ضخامت داشته باشد نيز محكمتر است! اگر اين
سقف نبود، زمين دائما در معرض رگبار سنگهاى پراكنده آسمانى بود و عملا آرامش از
مردم جهان سلب مىشد ولى اين قشر فشرده چند صد كيلو
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 120