نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 548
ايشان را مانند توبه آن سه نفر مىپذيرد .
[معناى اينكه فرمود: با صادقين باشيد(... وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ)]
و خامسا معلوم شد كه هر چند كلمه ظن در لغت به معناى
پندار است نه به معناى علم، و ليكن در خصوص مورد اين آيه به معناى علم آمده است.
(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ
كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ) كلمه صدق در
اصل به معناى اين است كه گفتار و يا خبرى كه داده مىشود با خارج مطابق باشد، و
آدمى را كه خبرش مطابق با واقع و خارج باشد صادق مىگويند. و ليكن از
آنجايى كه بطور استعاره و مجاز اعتقاد و عزم و اراده را هم قول ناميدهاند در
نتيجه صدق را در آنها نيز استعمال كرده، انسانى را هم كه عملش مطابق با اعتقادش
باشد و يا كارى كه مىكند با اراده و تصميمش مطابق باشد، و شوخى نباشد، صادق
ناميدهاند.
و اطلاق امر به تقوى و اطلاق كلمه صادقين و همچنين اينكه
بطور مطلق فرموده: با صادقين باشيد- با اينكه معيت و با كسى بودن به معناى همكارى
كردن و پيروى نمودن است- همه قرينههايى هستند كه دلالت مىكنند بر اينكه مقصود از
صدق، معناى مجازى و وسيع آن است، نه معناى لغوى و خاص آن.
بنا بر اين، آيه شريفه مؤمنين را دستور مىدهد به اينكه تقوا پيشه
نموده، صادقين را در گفتار و كردارشان پيروى كنند، و اين غير از آن است كه
بفرمايد شما نيز مانند صادقين متصف به وصف صدق باشيد زيرا اگر آن بود،
مىبايستى بفرمايد و از صادقين باشيد نه اينكه بفرمايد و با
صادقين باشيد ، و اين پر واضح است و احتياج به توضيح ندارد.
( ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ
الْأَعْرابِ) ...(ما كانُوا يَعْمَلُونَ )
كلمه رغبت ميل خاصى است از تمايلات نفسانى، و رغبت در هر چيز ميل كردن
به طرف آن به منظور طلب نفع است، و رغبت از هر چيز به معناى دورى و بى ميلى از آن
و ترك آن است، و حرف باء در (بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ) براى سببيت است، و
معناى جمله را چنين مىكند و ايشان را حقى نيست كه بخاطر اشتغال به خود از
آن جناب صرفنظر نموده، در مواقع خطر در جنگها و در سختيهاى سفر تركش گويند، و خود
سرگرم لذائذ زندگى گردند .
كلمه ظما به معناى عطش، و كلمه نصب به معناى
تعب، و كلمه مخمصة به معناى گرسنگى، و غيظ به معناى شدت غضب،
و مؤطا به معناى زمينى است كه مسير راه باشد و بر آن بگذرند.
اين آيه حق تخلف از رسول خدا 6 را از اهل مدينه و اعرابى كه در
اطراف آن هستند سلب نموده، سپس خاطرنشان مىسازد كه خداوند در مقابل اين سلب حق،
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 548