responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 415
پس نتیجه اعراض آدمى از ذکر پروردگار خود این است که به رو در منجلاب دنیا فرو رود، و آن را سعادت زندگى و راحت نفس و لذت روح خود پندارد، و با همین خیال فاسد در گرداب فتنه ها و محنت هائى که مى بیند غوطه ور گشته ، زیر و بالا رود، و سرانجام هم بخاطر خروج از رسم عبودیت به پروردگار خود کافر شود، قرآن در این باره در آیه مورد بحث فرموده : (( انما یرید الله لیعذبهم بها و ترهق انفسهم و هم کافرون )) و این همان املاء (مهلت دادن ) و استدراجى است که در آیه (( سنستدرجهم من حیث لا یعلمون و املى لهم ان کیدى متین )) متعرض آن شده است .
وَ یحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنهُمْ لَمِنکمْ وَ مَا هُم مِّنکمْ... وَ هُمْ یجْمَحُونَ
کلمه (( فرق )) به معناى دلهره از ضررى است که احتمال آن مى رود، و کلمه (( ملجا )) به معناى آن نقطه اى است که آدمى بدان پناهنده و متحصن مى شود، و کلمه (( مغار )) به معناى محلى است که انسان در آن فرو رفته ، خود را از دیدگان پوشیده و پنهان مى سازد، و نیز به معناى غارى است که در کوه مى باشد. و کلمه (( مدخل )) از باب افتعال به معناى کوره راهى است که به زحمت بتوان درون آن شد، و کلمه (( جماح )) رد شدن و عبور کردن عابر است به سرعت ، و بدون توجه به راست و چپ خود و بدون اینکه چیزى او را از حرکت باز بدارد؛ و معناى آیه روشن است .
وَ مِنهُم مَّن یَلْمِزُک فى الصدَقَتِ فَإِنْ أُعْطوا مِنهَا رَضوا وَ إِن لَّمْ یُعْطوْا مِنهَا إِذَا هُمْ یَسخَطونَ
کلمه (( لمز )) به معناى عیب جوئى و خرده گیرى است ؛ منافقین از رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) در امر صدقات عیب جوئى مى کردند. از ذیل آیه برمى آید که آنها هنگامى از پیغمبر در امر صدقات عیب جوئى مى کردند که پیغمبر یا بخاطر اینکه آنها استحقاق دریافت آن را نداشته و یا به جهتى دیگر، چیزى از صدقات به آنها نمى داد.
   


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 415
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست