نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 412
به رسيدن به حسنه
خوشحال و در برابر مصيبت اندوهناك نمىگردد.
و همچنين
نسبت به آنچه كه به دشمن انسان مىرسد، نبايد خوشحال و بد حال گردد، و اين از
نادانى و جهل به مقام پروردگار است كه وقتى دشمن انسان موفقيتى بدست آورد ناراحت
شود، و وقتى او مبتلا و گرفتار مىگردد وى خوشحال شود، زيرا دشمن او هم از خود
اختيارى ندارد. اين آن جواب اولى بود كه گفتيم خداى تعالى به كفار و منافقين در
برابر خوشحاليشان از شكست مسلمانان و بد حاليشان از پيروزى آنان داده است.
و ظاهر كلام
بعضى از مفسرين[1] اين است
كه كلمه مولى در آيه به معناى ناصر است. و همچنين از ظاهر
كلام بعضى ديگر برمىآيد كه جمله(وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ
الْمُؤْمِنُونَ) جملهاى است مستانف و غير مربوط بما قبل، كه خداى تعالى
مؤمنين را در آن، امر به توكل مىكند. و ليكن سياقى كه اين دو آيه دارد و بر همه
مشهود است با اين دو حرف نمىسازد.
[جواب دوم
به منافقين:(قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلَّا إِحْدَى
الْحُسْنَيَيْنِ)]
(قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَ نَحْنُ
نَتَرَبَّصُ بِكُمْ ...)مقصود از (حسنيين) حسنه و مصيبت است به دلالت
اينكه در آيه اول حكايت مىكرد كه منافقين از اينكه به رسول خدا 6 خيرى برسد
ناراحت مىشدند، و از اينكه به آن جناب شر و مصيبت برسد خوشحال مىگرديدند، و
مىگفتند خوب شد ما قبلا حواسمان را جمع كرده بوديم، و خود را دچار اين ناملايمات
نساختيم. چون از اين كلام بر مىآيد كه منافقين در حال انتظار بودند كه ببينند بر
سر مسلمانان چه مىآيد، آيا شكست مىخورند و يا پيروز مىشوند پس معلوم مىشود(إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ) در آيه يكى از آن دو پيش آمد است كه منافقان
در انتظارش بودند.
خواهى گفت
چطور قرآن كريم مصيبت را هم حسنه خوانده و آن را با حسنه حسنيين
ناميده؟ در جواب مىگوييم: از نظر دينى حسنه و مصيبت هر دو حسنهاند، چون اگر
حسنه، حسنه است براى اين است كه پيروزى و غنيمت در دنيا و اجر عظيم در آخرت است و
اگر مصيبت حسنه است آنهم براى اين است كه شكست خوردن و كشته شدن و هر رنج و محنت
ديگرى كه به انسان برسد مورد رضاى خدا و باعث اجرى ابدى و سرمدى است، پس هر دو
حسنهاند.
و معناى آيه
اين است كه: ما و شما هر يك منتظر عذاب و گرفتارى طرف مقابل خود هستيم، با تفاوت
اينكه آن عذاب و گرفتارى كه شما براى ما آن را آرزو مىكنيد در حقيقت