responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 322
و ثانیا جمله (( الذین لا یومنون بالله ... )) اوصاف سه گانه حکمت امر به قتال اهل کتاب را بیان مى کند، و با بیان آن مؤ منین را بر قتال با آنان تحریک و تشویق مى نماید.
و ثالثا بدست آمد که منظور از قتال اهل کتاب قتال با همه آنان است نه با بعضى از ایشان ، زیرا گفتیم که کلمه (( من )) در جمله (( من الذین اوتوا الکتاب )) براى تبعیض نیست .
حَتى یُعْطوا الْجِزْیَةَ عَن یَدٍ وَ هُمْ صغِرُونَ
معناى (( جزیه )) و مقصود از صغار اهل کتاب در: (( ...و هم صاغرون ))
راغب در مفردات گفته است کلمه (( جزیه )) به معناى خراجى است که از اهل ذمه گرفته شود، و بدین مناسبت آن را جزیه نامیده اند که در حفظ جان ایشان بگرفتن آن اکتفاء مى شود.
و در مجمع البیان گفته است که (( جزیه )) بر وزن (( فعله )) از ماده (( جزى ، یجزى )) گرفته شده ، مانند (( عقده )) و (( جلسه )) ، و این کلمه به معناى جزا و کیفرى است که بخاطر باقى ماندن اهل ذمه بر کفر، از ایشان گرفته مى شود. صاحب مجمع این معنا را به على بن عیسى نسبت داده است .
و لیکن کلام راغب مورد اعتماد است ، و مطالب سابق ما آن را تایید مى کند، زیرا در آنجا گفتیم حکومت اسلامى جزیه را به این سبب مى گیرد که هم ذمه ایشان را حفظ کند و هم خونشان را محترم بشمارد و هم به مصرف اداره ایشان برساند.
راغب در باره کلمه (( صاغر )) گفته است (( صغر )) و (( کبر )) از اسماء متضادى هستند که ممکن است به یک چیز و لیکن به دو اعتبار اطلاق شوند، زیرا ممکن است یک چیزى نسبت به چیزى کوچک باشد و نسبت به چیز دیگرى بزرگ - تا آنجا که مى گوید: این کلمه اگر به کسر صاد و فتح غین خوانده شود، به معناى صغیر و کوچک است ، و اگر به فتح صاد و غین هر دو خوانده شود، به معناى ذلت خواهد بود. و کلمه (( صاغر )) به کسى اطلاق مى شود که تن به پستى داده باشد، و قرآن آن را در باره آن دسته از اهل کتاب که راضى به دادن جزیه شده اند استعمال کرده و فرموده : (( حَتى یُعْطوا الْجِزْیَةَ عَن یَدٍ وَ هُمْ صغِرُونَ )) .
از آنچه در صدر آیه مورد بحث از اوصاف سه گانه اهل کتاب بعنوان حکمت و مجوز قتال با ایشان ذکر شده ، و از اینکه باید با کمال ذلت جزیه بپردازند، چنین برمى آید که منظور از ذلت ایشان خضوعشان در برابر سنت اسلامى ، و تسلیمشان در برابر حکومت عادله جامعه اسلامى است .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 322
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست