responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 274
(( و اولئک هم الفائزون )) این جمله نیز دلالت دارد بر آنچه گفتیم ، زیرا رستگارى را بطور انحصار و به نحو استقرار براى یک طایفه اثبات مى کند.
یُبَشرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِّنْهُ وَ رِضوَنٍ وَ جَنَّتٍ ...
از ظاهر سیاق برمى آید که رحمت و رضوان و جنتى که مى شمارد، بیان همان رستگارى است که در آیه قبلى بود، و در این آیه بطور تفصیل و به زبان بشارت و نوید آمده است .
پس معناى آیه این مى شود که : خداى تعالى این مؤ منین را به رحمتى از خود که از بزرگى قابل اندازه گیرى نیست و رضوانى مانند آن و بهشت هائى که در آنها نعمتهاى پایدار هست ، و بهیچ وجه از بین نمى رود، و خود اینان هم بدون اجل و تعیین مدت جاودانه در آنها خواهند بود بشارت مى دهد.
و چون مقام ، مقام تعجب و استبعاد بود که چطور چنین بشارتى بى سابقه که در نعمتهاى دنیوى مانندى برایش دیده نشده صورت خواهد گرفت ، لذا براى رفع این تعجب و استبعاد اضافه کرد: (( ان الله عنده اجر عظیم )) .
و ان شاء الله بزودى در جاى مناسبى بحثى در توضیح معناى رحمت و رضوان خداى تعالى ایراد خواهد شد، همچنانکه در گذشته بحثهائى در این زمینه ذکر شد.
یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لا تَتَّخِذُوا ءَابَاءَکُمْ وَ إِخْوَنَکُمْ أَوْلِیَاءَ ...
این آیه از دوستى کفار نهى مى کند، هر چند که کفار پدران و برادران مؤ منین باشند. و سر آنهم روشن است براى اینکه ملاک دوستى نکردن با کفار یک ملاک عمومى است ، و لذا در آیه بعدى غیر پدر و برادر را هم مشمول این حکم کرده است . چیزى که هست ظاهر آیه مورد بحث نهى از این دوستى است در صورتى که پدران و برادران کفر را بر ایمان ترجیح دهند.
سبب نهى از دوستى پدران و برادران کافر، مداخله آنان در امور مؤ منین و تحریک ایشان به وسیله آنان مى باشد
و اگر از میان همه خویشاوندان تنها پدران و برادران را اسم برد، و از زن و فرزند چیزى نگفت ، با اینکه این دو طائفه و مخصوصا دومى یعنى فرزندان مانند پدران و برادران در نظر پدرهایشان محبوبند، براى این است که دوستى و تولى ، شخص محبوب را وادار مى کند به اینکه در امور دوستدارش مداخله و در بعضى شوون حیاتى او تصرف کند، و بخاطر همین محذور بوده که خداوند از دوستى کفار نهى کرده ، و خواسته است که کفار در امور داخلى مؤ منین مداخله ننموده و بتدریج در دل آنان رخنه نکنند، و در نتیجه مؤ منین را از قیام علیه آنان باز ندارند.



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 274
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست