responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 98
کوتاه سخن ، مفسرین بعد از اتفاق مزبور در بین خود اختلاف کرده اند در اینکه این کلام چه ارتباطى به ماقبل خود دارد، و وجه اتصال آن به ماقبل چیست ؟ بعضى گفته اند: این کلام مردم را از معاد بیم مى دهد، تا شاید که از ترس آن ، احکام سابق الذکر را عمل کنند، و احتجاج مى کند بر مساءله معاد به مساءله ابتداى خلقت .
بنابراین ، معناى این جمله و جمله ماقبلش این است که : خدا را به خلوص بخوانید و از مجازات روز حشر بترسید، و اگر مساءله حشر به نظرتان بعید مى رسد نظرى به ابتداى خلقت خود کنید، آن خدایى که شما را از هیچ به وجود آورده قادر است که بار دیگر مبعوث تان کند.
و این وجه صحیح نیست ، زیرا وقتى صحیح است که جمله مزبور بخواهد قدرت خدا را بر عود، تشبیه کند به قدرتش نسبت به بدء، و اگر این جمله در صدد چنین تشبیهى بود جا داشت به تعبیر (( کما بداکم یبعثکم و یجازیکم (( نازل مى شد، و به جاى اینکه بفرماید: (( برگشت مى کنید(( ، مجازات را که غرض اصلى از انذار با آن حاصل مى شود صریحا ذکر مى کرد، و مى فرمود: (( خداوند مبعوث تان مى کند و مجازات تان مى نماید(( و حال آنکه اینطور نفرموده ، پس با این وجه نمى توان این جمله را به جمله قبل مربوط و متصل ساخت .
بعضى دیگر گفته اند: این جمله احتجاج علیه منکرین بعث است ، و مربوط است به چند آیه قبل که مى فرمود: (( فیها تحیون و فیها تموتون و منها تخرجون (( و حاصل معناى آن این است که : محشور کردن شما براى خدا کارى ندارد، و این کار مشکل تر از آفریدن تان نیست .
اشکالى که در وجه قبلى بود در این وجه نیز هست ، بعلاوه اینکه ، این وجه بدون دلیل خود را به زحمت انداختن است .
بعضى دیگر گفته اند: این جمله مستاءنفه و کلام تازه اى است و هیچ ربطى به ماقبل خود ندارد. عده اى دیگر گفته اند: متصل به ما قبل خود هست ، و معنایش این است که : زنهار! خود را براى خدا خالص کنید که هر کسى به همان حالى مبعوث مى شود که با آن حال از دنیا رفته است ، مؤ من بر ایمانش و کافر بر کفرش .
این وجه نیز مانند وجوه قبلیش از سیاق آیه ، دور است و آیه بر آن دلالت ندارد.
یَبَنى ءَادَمَ خُذُوا زِینَتَکمْ عِندَ کلِّ مَسجِدٍ...
راغب مى گوید: کلمه سرف به معناى تجاوز از حد است در هر عملى که انسان انجام مى دهد و لیکن این معنا در انفاق مشهورتر است .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست