نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 504
از آن حضرت روايت
كرده است، و در روايت دو نفر اول عبارت چنين آمده: در باره مردى است كه
تصميم مىگيرد گناهى مرتكب شود ناگهان به ياد خدا افتاده و از آن صرف نظر
مىكند و در روايت نفر آخر يعنى زيد بن ابى اسامه چنين آمده: در باره
گناهى است كه عبد تصميم به ارتكاب آن گرفته و ناگهان بياد خدا مىافتد و آن را وا
مىگذارد و در اين معنا روايات ديگرى نيز هست[1].
و در الدر
المنثور است كه ابن مردويه از ابن عباس روايت كرده كه گفت: رسول خدا 6 نماز
خواند، و دنبال سرش عدهاى قرآن خواندند، آيه نازل شد كه:(وَ إِذا
قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا).
مؤلف: در اين
باره روايات ديگرى از طرف اهل سنت وارد شده كه در بعضى از آنها دارد آن عده بدنبال
آن حضرت در نماز حرف مىزدند لذا آيه مذكور نازل شد. و در بعضى ديگر دارد كه تنها
جوانى از انصار و در بعضى ديگر مردى بود كه چنين مىكرد[2].
و در مجمع
البيان بعد از نقل اين قول كه آيه در باره نماز جماعت دنبال امام نازل شده
مىگويد: اين قول از حضرت ابى جعفر روايت شده[3].
و نيز در
مجمع البيان از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمود: واجب است سكوت براى قرآن چه در
نماز و چه در غير نماز[4].
مؤلف: اين
روايت را عياشى از زراره از امام صادق (ع) روايت كرده، و در آخر آن دارد: وقتى نزد
تو قرآن خوانده شود واجب است بر تو كه سكوت نموده و گوش فرا دهى[5].
و نيز در
مجمع البيان از عبد اللَّه بن ابى يعفور از امام صادق (ع) روايت كرده كه گفت: به
آن حضرت عرض كردم: مردى قرآن مىخواند و من در نمازم آيا واجب است بر من كه سكوت
نموده و گوش فرا دهم؟ فرمود: آرى وقتى قرآن تلاوت مىشود واجب است بر تو سكوت و
گوش دادن[6].
و در تفسير
عياشى از ابى كهمس از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمود:
ابن الكواء
دنبال امير المؤمنين (ع) اين آيه را تلاوت مىكرد:(لَئِنْ
أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ) امير
المؤمنين در نماز خود سكوت كرد[7].