responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 503

(خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ) را قرائت نمود[1].

مؤلف: و در اين معنى روايات بسيارى از رسول خدا 6 از طريق اهل سنت رسيده است.

و نيز در همان كتاب است كه ابن ابى الدنيا در كتاب مكارم اخلاق از ابراهيم بن ادهم روايت كرده كه گفت: بعد از آنكه آيه‌(خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ) نازل شد، رسول خدا 6 فرمود: من مامور شدم به اينكه اخلاق متوسط مردم را اتخاذ كنم‌[2].

و نيز مى‌نويسد: ابن جرير از ابن زيد روايت كرده كه گفت: وقتى آيه‌(خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ) نازل شد رسول خدا 6 عرض كرد: پروردگارا اين دستور با غضب چطور قابل امتثال است؟ لذا آيه نازل شد:(وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ ...)[3] مؤلف: در اين روايت اشكالى است كه ممكن است آن را به آنچه كه در تفسير آيه گذشت توجيه كنيم.

و در تفسير قمى، در ذيل آيه بالا مى‌گويد: معصوم (ع) فرموده: اگر از ناحيه شيطان چيزى و وسوسه‌اى در دلت افتاد پس پناه ببر به خدا كه او شنوا و دانا است‌[4].

و در الدر المنثور است كه ابن مردويه از جابر بن عبد اللَّه روايت كرده كه گفت: از رسول خدا 6 شنيدم كه آيه‌(إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ ...)، را با الف مى‌خواند[5].

و در كافى به سند خود از ابى بصير از امام صادق (ع) روايت كرده كه گفت: از آن حضرت معناى آيه‌(إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ) را پرسيدم، حضرت فرمود: در باره بنده‌اى است كه تصميم مى‌گيرد گناهى مرتكب شود، ناگهان بياد خدا افتاده و خوددارى مى‌كند، و اين است معناى:(تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ)[6].

مؤلف: اين روايت را عياشى نيز از ابى بصير و على بن ابى حمزه و زيد بن ابى اسامه‌


[1] الدر المنثور ج 3 ص 154

[2] الدر المنثور ج 3 ص 153

[3] الدر المنثور ج 3 ص 154

[4] تفسير قمى ج 1 ص 253

[5] الدر المنثور ج 3 ص 155

[6] كافى ج 2 ص 434 ح 7

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 503
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست