responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 287
(( قال سنقتل ابناءهم و نستحیى نساءهم و انا فوقهم قاهرون (( این جمله وعده اى است که فرعون به کرسى نشینان خود داده ، و آنان را به این معنا دلخوش کرده که بزودى همان سخت گیریها و عذابى که درباره بنى اسرائیل داشت از سر مى گیرد، پسران آنان را مى کشد و دخترانشان را براى کلفتى و خدمتگزارى قبطیان زنده مى گذارد، و در آخر هم براى فرو نشاندن خشم و از بین بردن اضطراب درونى آنان اضافه کرده است که : (( ما مسلط و قاهر بر ایشانیم (( .
تحریک و تشویق موسى (ع ) بنى اسرائیل را به قیام علیه فرعون و استعانت از خدا وصبر در برابر شدائد مبارزه
قَالَ مُوسى لِقَوْمِهِ استَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصبرُوا...
موسى (علیه السلام ) در این جمله بنى اسرائیل را بر قیام و شورش علیه فرعون بر مى انگیزد و آنان را به استمداد و استعانت از خداى تعالى در رسیدن به هدف که همان رهایى از اسارت و بندگى فرعون است توصیه مى نماید، و آنان را به صبر در برابر شدایدى که فرعون خط نشان آن را مى کشد سفارش مى کند. آرى ، صبر در برابر شداید راهنماى به سوى خیر و پیشتاز فرج و نجات است . موسى (علیه السلام ) در آخر کلام خود با جمله (( ان الارض لله یورثها من یشاء(( گفتار خود را تعلیل مى کند.
و حاصل این تعلیل این است که : اگر من این نوید را مى دهم براى این است که فرعون مالک زمین نیست تا آن را به هر کس بخواهد بدهد و از هر کس بخواهد بگیرد، بلکه زمین ملک خداى سبحان است ، او است که به هر کس بخواهد ملک و سلطنت در زمین را مى دهد، و سنت او هم بر این جریان دارد که حسن عاقبت را به کسانى از بندگان خود اختصاص ‌ دهد که از او بترسند، و از او حساب ببرند، بنابراین شما اى بنى اسرائیل ! اگر تقوا پیشه کنید، یعنى از خداى تعالى استعانت جسته و در راه او در شداید صبر کنید خداوند این سرزمین را که امروز در دست فرعونیان است به دست شما خواهد سپرد.
موسى (علیه السلام ) به منظور فهماندن همین معنا دنباله کلام خود (( ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده (( اضافه کرد که : (( و العاقبه للمتقین (( ، و لفظ (( عاقبه (( در لغت به معناى دنباله هر چیز است ، همچنانکه لفظ (( البادئه (( به معناى آن چیزى است که هر عمل و یا هر چیزى به آن ابتداء و شروع مى شود.
و اگر بطور مطلق فرمود: (( عاقبت از آن پرهیزکاران است (( براى این بود که سنت الهى بر این جریان دارد. آرى ، خداى تعالى نظام عالم را طورى قرار داده که هر نوعى از انواع موجودات به منتهاى سیرى که خداوند برایش معلوم کرده برسد، و سعادت مقدر خود را نائل گردد،



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 8  صفحه : 287
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست