نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 64
(إِنَّهُ
لا يُفْلِحُ الْكافِرُونَ)[1] و ساير موارد لحاظ مىشود.
[توضيح
اينكه: ظالمان فلاح نمىيابند و به آرزوها و اهداف خود نمىرسند(إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ)]
پس اينكه
فرمود:(إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ) با در نظر
گرفتن اين جهت كه ظلم را به عنوان وصف بكار برده، معنايش اين است كه ستمگران به
آرزوهايى كه به منظور دستيابى به آنها، آن تشبثها را مىكنند، نمىرسند، چون
ظالمند، و همين ظلمشان آنان را به آرزو و به سعادتشان رهبرى نمىكند چون سعادت
وقتى سعادت است كه بحسب واقع و وجود خارج، مطلوب بوده باشد- نه خيال- در چنين
موقعى است كه طالب و آرزومند آن، خود را بحسب وجود و طبع وجوديش به ادوات و وسائلى
كه سازگار و مناسب با آن سعادتست مجهز مىسازد.
مثلا انسان
كه يكى از سعادتهاى مورد آرزويش اين است كه با جبران اجزاى تحليل رفته، بقاى زندگى
خود را تامين نمايد وقتى به چنين آرزويى نائل مىشود كه نخست به جهاز دقيق
تغذيهاى كه مناسب با اين آرزو است مجهز بوده و سپس اسباب و ادواتى را هم كه
سازگار با آن است واجد باشد، و علاوه بر اين در دنياى خارج از خودش به قدر احتياجش
از مواد غذايى مناسب با مزاجش بيابد، و آن ادوات را هم بكار ببندد، يعنى مواد
غذايى را از خارج گرفته و تصفيه نموده، صورت اصلى آن را بكلى بهم زده به صورت
اجزايى كه از بدنش تحليل رفته درآورد، و آن را جزء بدن خود نموده كمبودهاى آن را
جبران نمايد، نه تنها انسان چنين است، بلكه ساير انواع حيوانات نيز تا آنجا كه ما
ديده و توانستهايم بدست آوريم بدون هيچ تخلف و اختلافى محكوم به همين حكم هستند.
بلكه نظام تمامى موجودات عالم به همين منوال جريان دارد، هر غايت و هدفى كه مطلوب
و هر سعادتى كه مقصود باشد، طريق مخصوصى دارد كه جز از آن طريق راه به آن برده
نمىشود، و پيمودن غير آن مسيرى كه نظام كون براى رسيدن به هر هدفى تعيين نموده در
حقيقت اسباب رسيدن به آن را عاطل و راه طبيعى رسيدن به آن را باطل كردن است، و
معلوم است كه عاطل گذاردن آن و باطل كردن اين، ابطال جميع سببهايى است كه مربوط و
متعلق به آن است و عينا شبيه انسانى است كه بخواهد بقاى در زندگى را از غير راه
گرفتن غذا و لقمه كردن و جويدن و هضم آن تامين نمايد، همانطورى كه چنين شخصى
دستگاه تغذيه و جهاز هاضمه خود را عاطل گذارده و در نتيجه انحرافى در قوه رشد
دهنده و مولده خود پديد مىآورد، همچنين است كسى كه بخواهد براى رسيدن به هدفى راه
را گذاشته از بيراهه برود.
عنايت الهى
هم بر اين تعلق گرفته كه انسان و ساير حيوانات كه زندگيشان بر اساس