نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 62
خود خدا هم شاهد به
حق بودن وى را تصديق كرده و فرموده:(وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهِيداً)[1] و هم در باره علمش فرموده:(وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ
شَيْءٍ )[2] و نيز فرموده:(نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلى قَلْبِكَ)[3].
و معلوم است
وقتى قرآن كه بيان كننده هر چيزى است بر قلب كسى نازل شود صاحب آن قلب عالم به
قرآن خواهد بود، و معقول نيست چنين كسى عالم به آن نباشد، هم چنان كه معقول نيست
خداى تعالى كسى را براى شهادت مبعوث كرده باشد و او خود شهادت به حق ندهد.
در آيه(لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ)[4] و آيه:(وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ)[5] و آيه(وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا
الْعالِمُونَ)[6] علاوه بر
انبيا و خاتم النبيين، شهدا و علماى ديگرى را در امت اسلام اثبات مىكند، و معلوم
است كه خداى تعالى جز حق اثبات نمىفرمايد، پس در امت اسلام هم شهداى به حقى هست.
و در خصوص
اهل بيت پيغمبر 6 مىفرمايد:(إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ
لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ
تَطْهِيراً)[7] اين آيه
بيان مىكند كه اهل بيت پيغمبر (ع) به تطهير خود پروردگار طهارت يافتهاند، آيه(إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ لا يَمَسُّهُ إِلَّا
الْمُطَهَّرُونَ)[8] هم بيان
مىكند كه قرآن را جز مطهرون (پاكان) نمىفهمند، در نتيجه اثبات مىشود كه اهل بيت
پيغمبر (ع) پاكان و علماى به قرآنى هستند كه تبيان هر چيز است، همانها در مساله
شهادت به حقى كه در آن لغو و تاثيم[9] راه
[1] و تو را به منظور شهادت بر اينان بياوريم. سوره نساء آيه 40
[2] و ما كتاب را كه هر مشكل دينى را بيان مىكند بر تو نازل
كرديم. سوره نحل آيه 89
[3] روح الامين آن را بر قلب تو نازل كرد. سوره شعراء آيه 194
[4] تا آنكه شما گواهانى بر مردم بوده باشيد. سوره بقره آيه 143