نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 506
(فَإِنْ
شَهِدُوا فَلا تَشْهَدْ مَعَهُمْ)
و معنايش اين است كه اگر تو هم با آنان شهادت دهى شهادتت پيروى از اهواء ايشان
است، هم چنان كه شهادت خود آنان پيروى اهواء است و چگونه نباشد؟ و حال آنكه ايشان
مردمى هستند كه آيات باهره خداى را تكذيب نموده، به آخرت ايمان نياوردند، و غير
خدا را كه همان بتهايشان باشد معادل و برابر خدا قرار دادند، و كسى با كمال بيان
و روشنى برهان به چنين انحرافى جرأت نمىكند مگر آنان كه اهواء خود را پيروى
نمايند.
بحث روايتى
[رواياتى در مورد حق فقرا و مساكين در محصول زراعت]
در مجمع
البيان در ذيل جمله:(فَما كانَ لِشُرَكائِهِمْ فَلا يَصِلُ إِلَى
اللَّهِ) از ابن عباس و قتاده نقل كرده كه مشركين وقتى آنچه به بتها داده
بودند با آنچه به خدا داده بودند خلط مىشد آن را به بتها برمىگردانيدند و اگر
مال خدا به مال بتها خلط مىشد رد نمىكردند و مىگفتند خدا غنىتر است. و همچنين
اگر آبى كه از آن زراعت خدا بود بند خود را شكسته به زراعت بتها سرازير مىشد آن
را نمىبستند و اگر آب زراعت بتها به زراعت خدا سرازير مىشد آن را مىبستند و
مىگفتند خدا غنىتر است. و سپس فرموده: در روايات ائمه ما (ع) نيز اين معنا وارد
است.[1] و در
تفسير قمى در ذيل جمله(وَ كَذلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ
الْمُشْرِكِينَ) از معصوم (ع) نقل شده كه فرمود: معنايش اين است كه اسلاف
و نياكان مشركين فرزندكشى را در نظر آنان زينت دادند[2].
و نيز در ذيل
جمله(وَ قالُوا هذِهِ أَنْعامٌ وَ حَرْثٌ حِجْرٌ) آمده كه
فرمود: حجر به معناى تحريم شده است[3].
و در همان
كتاب در ذيل جمله(وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ) نقل شده كه
فرمود مقصود از جنات بستانها است[4].
و در ذيل جمله(وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا
إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ) گفته است: احمد بن ادريس از احمد بن
محمد از على بن حكم از ابان بن عثمان