نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 501
شده، چون بطور كلى
اصول شرايعى كه در مدينه بطور تفصيل نازل شده در مكه بطور اجمال نازل گرديده است،
مثلا در آيات مكى به طور اجمال فرموده:(
قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ) - تا آنجا كه مىفرمايد- (وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما
بَطَنَ )[1].
[مراد از
نهى از اسراف در:(وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ)]
و اينكه
فرمود: و لا تسرفوا معنايش اين است كه در استفاده از اين ميوهها و
غلات از آن حدى كه براى معاش شما صالح و مفيد است تجاوز مكنيد، درست است كه شما
صاحب آن هستيد و ليكن نمىتوانيد در خوردن آن و بذل و بخشش از آن زياده روى كنيد،
و يا در غير آن مصرفى كه خدا معين نموده به كار بزنيد مثلا در راه معصيت خدا صرف
نماييد. و همچنين فقيرى كه از شما مىگيرد نمىتواند در آن اسراف نموده مثلا آن را
تضييع كند. پس آيه مطلق و خطاب آن شامل جميع مردم است چه مالك و چه فقير. و اينكه
بعضى گفتهاند: خطاب آيه مختص به مالك آن اموال است. و همچنين اينكه بعضى ديگر
گفتهاند: خطاب تنها متوجه زمامدارى است كه صدقات را از صاحبان اين اموال مىگيرد.
و همچنين اينكه بعضى گفتهاند: معنايش اين است كه ميوهها را قبل از چيدن مخوريد
تا در نتيجه حق فقرا را كم كنيد.
و نيز اينكه
عدهاى ديگر گفتهاند: معناى آيه اين است كه از دادن مقدار واجب كوتاهى مكنيد.
و يا
گفتهاند معنايش اين است كه: اين اموال را در راه معصيت صرف مكنيد، صحيح نيست، و
با اطلاق آيه و سياق آن نمىسازد.
(وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً ...) حموله
به معناى چارپايان بزرگسال است، و از اين جهت آنها را حموله مىخوانند كه طاقت
برداشتن حمل (بار) را دارند. و فرش به معناى خردسالان آنها است، و وجه
اين تسميه يا اين است كه از كوچكى مانند فرش زمينند، و يا اين است كه مانند فرش
لگد مىشوند. امر در جمله(كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ
اللَّهُ) نيز مانند امر قبلى تنها براى اباحه خوردن و امضاى حكم عقل به اباحه
آن است.
و معناى
اينكه فرمود:(وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ
عَدُوٌّ مُبِينٌ) اين است كه: شما در اين امرى كه خداوند اباحه آن را تشريع
كرده راه پيروى شيطان را پيش مگيريد، و پا در جاى پاى او نگذاريد و حلال خدا را
حرام مكنيد. در سابق نيز گذشت كه پيروى خطوات شيطان معنايش همين تحريم حلال است
بدون علم.
[1] بگو بياييد تا براى شما بگويم و بشمارم آن چيزهايى را كه
پروردگار شما بر شما حرام كرد ... و نزديك فواحش مشويد، چه ظاهر و چه علنى آن و چه
پنهانى آن. سوره انعام آيه 151
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 501