نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 378
[اشكالاتى كه بر
بيان فوق وارد نموده و گفتهاند مسئول در آيه شريفه مشركين هستند نه يهود، و جواب
آن اشكالات]
در اينجا
ممكن است كسى بگويد: اين شواهدى كه ذكر كرديد همه صحيح است، و ليكن اين اشكال را
چه بايد كرد كه يهوديها مساله نبوت انبيا (ع) و مخصوصا نبوت حضرت موسى (ع) و
پيغمبران قبل از وى را قبول داشته و به آن مؤمن بودند، و همچنين كتابهاى آسمانى
نظير تورات را قبول داشته و به آن معتقد بودند، با اين حال چطور ممكن است يهوديها
گفته باشند(ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ)؟.
جواب اين حرف
اين است كه مخالفت داشتن اين حرف با اصول عقايد يهود دليل بر اين نمىشود كه يك
نفر يهودى هم اين حرف را به خاطر تعصب عليه اسلام نزده و بدين وسيله مشركين را
عليه مسلمانان تحريك و تهييج نكرده باشد، ممكن است اينطور بوده و يا مشركين از
يهوديها حال قرآن را پرسيده و ايشان اين حرف را در اين مقام زده باشند، تا بدين
وسيله مشركين عرب را نسبت به دين اسلام بد بين سازند، هم چنان كه گفته
بودند: مشركين راه يافتهتر و از گمراهى دورتر از كسانى هستند كه به دين
اسلام ايمان آوردهاند و با كمال وقاحت پليدى شرك را بر پاكى توحيد كه اساس
دين خود آنان نيز بر آن است ترجيح دادند، و قرآن در اين باره فرموده:(أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ يُؤْمِنُونَ
بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ يَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدى
مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا)[1] بلكه سفاهت
و وقاحت را از اين هم گذرانيده در مقام دشمنى و خشم بر نصارا گفته بودند: ابراهيم
(ع) هم يهودى بوده. و در ابطال گفتارشان آيه نازل شد كه:( يا أَهْلَ
الْكِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْراهِيمَ وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ وَ
الْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ) - تا آنجا كه
مىفرمايد- (ما كانَ إِبْراهِيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ
كانَ حَنِيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ )[2]. آرى يهوديها از اين
قبيل حرفهايى كه با اصول عقايد خودشان منافات دارد بسيار دارند، و قرآن كريم غير
اين دو را نيز از آنان حكايت كرده است.
پس كسانى كه
اينطورند بعيد نيست كه به خاطر بعضى از مقاصد شوم خود بطور كلى نازل شدن كتاب را
از آسمان انكار كنند، هر چند انكار آن به ضرر خودشان تمام شود، و مستلزم انكار
كتاب آسمانى خودشان هم باشد، براى چنين مردمى بسيار آسان است كه باطلى را با
[1] مگر آن كسان را كه از كتاب آسمانى بهرهاى به ايشان دادهاند
نمىبينى كه به بتها و طغيانگران گروند و در باره كافران گويند: اين گروه، از
مؤمنان هدايت يافتهترند. سوره نساء آيه 51
[2] اى اهل كتاب چرا در مذهب ابراهيم كه تورات و انجيل بعد از او
نازل شده محاجه مىكنيد، چرا نمىفهميد- تا آنجا كه مىفرمايد- ابراهيم نه يهودى
بود و نه نصرانى بلكه معتدل و مسلمان بود و از مشركين نبود. سوره آل عمران آيه 67
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 378