responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 7  صفحه : 176
صحیح نبود که بفرماید: (( لا معقب لحکمه )) براى اینکه در این صورت براى حکمش دنبال کننده اى مى بود، و کسى بود که رعایت مصلحت را در کارها و در حکم ، بر او واجب کند. و نیز صحیح نبود بفرماید: (( یفعل ما یشاء )) زیرا که در این صورت دیگر نمى توانست هر چه مى خواهد بکند، بلکه تنها کارى را مى توانست انجام دهد که داراى مصلحت باشد.
و درباره اینکه کارها و احکامش همه بر طبق مصلحت است مى فرماید: (( قل ان الله لا یامر بالفحشاء )) و نیز مى فرماید: (( یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم )) و همچنین آیات دیگرى که احکام خداى را به وجوهى از حسن و مصلحت تعلیل مى کند.
قُل لَّوْ أَنَّ عِندِى مَا تَستَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضىَ الاَمْرُ بَیْنى وَ بَیْنَکمْ
یعنى اگر مى توانستم خواسته هاى بیجاى شما را عملى سازم و معجزه پیشنهادى شما را که اگر به هر پیغمبرى نازل شود قطعا کار او و قومش را یکسره مى کند، جامه عمل بپوشانم ، ناچار کار من و شما نیز یکسره گشته و یکى از ما دو طرف دعوا، نجات یافته و طرف دیگر هلاک و دچار عذاب مى شد، و معلوم است که در این میان ، تنها شما معذب و هلاک مى شدید، چون ستمکار شمائید و عذاب الهى هم شامل حال ستمکاران است . زیرا خداى سبحان منزهتر از آن است که ستمکار را از غیر ستمکار نشناخته و مرا به جاى شما عذاب کند.
پس در اینکه فرمود: (( و الله اعلم بالظالمین )) یک نوع کنایه و تعلیلى به کار رفته و معنایش این است که شما معذب خواهید بود، براى این که ظالمید، و عذاب الهى جز به ظالمین کارى ندارد. و این جمله اشاره است به مطلبى که در آیه (( قل ارایتکم ان اتیکم عذاب الله بغتة او جهرة هل یهلک الا القوم الظالمون )) گذشت .
وَ عِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لا یَعْلَمُهَا إِلا هُوَ...
وجه ارتباط این آیه با ماقبل خودش .
مفسرین در باره وجه اتصال این آیه به ما قبل آن گفته اند: از آنجائى که در آخر آیه قبلى داشت : (( و الله اعلم بالظالمین )) ، از این جهت براى مزید بیان فرمود: خزینه هاى غیب یا کلیدهاى آن ، نزد خداى سبحان است ، و کسى را جز او از آن آگهى و علم نیست ، و او است که هر کوچک و بزرگى را مى داند.


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 7  صفحه : 176
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست