نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 139
نزديكتر و اميد
ايمان آوردنشان بيشتر است، بنا بر اين، آيه شريفه مورد بحث و ساير آياتى كه امر
عمومى به انذار مىكند، روى هم يك معنا را افاده مىنمايند. و آن اين است كه عموم
مردم را انذار كن و ليكن كسانى را كه از قيامت مىهراسند، بيشتر.
در اين آيه
ولايت و شفاعت را به طور كلى از غير خدا نفى مىكند و در آيات ديگرى آن را مقيد به
اذن خدا مىنمايد، مثلا مىفرمايد:(مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ
عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ)[1] و
مىفرمايد:(وَ لا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى)[2] و نيز مىفرمايد:(وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلَّا مَنْ شَهِدَ
بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ)[3].
و اگر در آيه
مورد بحث، شفاعت را بدون استثناء نفى كرده، از اين جهت بوده كه خطاب متوجه كسانى
است كه اگر مىگفتند: بتها داراى ولايت و شفاعتند، اين ولايت را به اذن خدا براى
بت قائل نبودند، و راهى هم به اثبات آن و اعتقاد به آن نداشتند، براى اينكه اثبات
اذن، در شفاعت و ولايت براى بتها محتاج به علم و داشتن دليل است، و علم به چنين
مطالب احتياج به وحى و نبوت دارد، و مشركين قائل به نبوت نبودند. خواهيد گفت پس
مشركين در باره بتها قائل به چه مزيتى بودند؟ جواب اين است كه گويا ولايت و
شفاعتى را كه براى بتها قائل بودند، از اين باب بوده كه مىگفتند مساله ولايت و
شفاعت نه بخاطر وجود كمال و فضيلتى در بتها و يا اذنى از خدا است، بلكه خود به
خود و بر حسب ضرورت و طبع درست شده است، و مثل اينكه معتقد بودهاند كه موجودات و
مخلوقات قوى طبعا يك نوع اختيار و حق تصرفى در موجودات ضعيف دارند، و لو اينكه
خداى سبحان هم اذن نداده باشد، و يا معتقد بودهاند: همين كه خداوند بعضى از
موجودات را قوى آفريده اين خود اذن تكوينى در تصرف آنها در موجودات ضعيف است.
[وجه اينكه
در جمله:(لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ) شفاعت،
بدون استثناء، نفى شده است.]
و خلاصه اشكال
اين است كه چرا در آيه مورد بحث، مانند موارد ديگر قرآن، بعد از گفتن(لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ) نفرمود: الا
باذنه و خلاصه جوابش هم اينكه مشركين معتقد بودند كه: بتها اوليا و شفعاى
خدايند، و اين ولايت و شفاعت بتها را مقيد
[1] كيست در درگاه او كه بدون اذنش شفاعت كند؟. سوره بقره آيه
255
[2] و شفاعت نمىكنند مگر براى كسانى كه خدا راضى به وساطت براى
آنان است. سوره انبيا آيه 28
[3] كسانى را كه مشركين جز خدا عبادت مىكنند مالك شفاعت نيستند،
مگر آنان كه به حق شهادت مىدهند و دانايان هستند. سوره زخرف آيه 86
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 139