نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 125
(ثُمَّ
إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ لَآكِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ
زَقُّومٍ فَمالِؤُنَ مِنْهَا الْبُطُونَ فَشارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ
فَشارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ)[1] و نيز مىفرمايد:(إِنَّ ذلِكَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ)[2] همه اينها از قبيل ظهور و بروز ملكات درونى است.
بنا بر اين
روشن شد كه اين آيه هيچ منافاتى با آيه مورد بحث ندارد، بلكه جملههاى ما- قبل آن
هم اين معنا را كه دعاى كفار از روى حقيقت نيست، تاييد مىكند. زيرا در آن جملهها
مىگويند:(وَ قالَ الَّذِينَ فِي النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ
ادْعُوا رَبَّكُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْماً مِنَ الْعَذابِ قالُوا أَ وَ لَمْ
تَكُ تَأْتِيكُمْ رُسُلُكُمْ بِالْبَيِّناتِ قالُوا بَلى قالُوا فَادْعُوا وَ ما
دُعاءُ الْكافِرِينَ إِلَّا فِي ضَلالٍ)[3] و اين كلام
ظهور در اين دارد كه كفار از استجابت دعاى خودشان مايوسند، و لذا به خازنان دوزخ
مىگويند: شما دعا كنيد.
و معلوم است
كه دعاى از روى نوميدى دعاى حقيقى نيست، زيرا دعا عبارت است از طلب كردن، و چيزى
كه يقين داريم واقع نمىشود، طلبش معنا ندارد.
سوم اينكه:
مقصود از نسيان در جمله(وَ تَنْسَوْنَ ما تُشْرِكُونَ) هم ممكن است
معناى حقيقى آن باشد و هم معناى مجازيش، و چنان نيست كه نشود معناى حقيقيش مراد
باشد زيرا ما آدميان خود، حال خود را خوب درك مىكنيم، و مىدانيم كه در مواقع غرق
شدن در شدائد و گرفتاريها چگونه متوجه خود و خداى خود شده و هر چيزى را از ياد
مىبريم. بنا بر اين هيچ حاجت به اين نيست كه مانند بعضىها ملتزم شويم به اينكه
مراد از جمله مزبور معناى مجازى آن است و مقصود اين است كه از شرك خود اعراض
خواهيد كرد، مانند اعراض كسى كه چيزى را فراموش كرده باشد . گر چه مانعى هم
از التزام معناى مجازى آن نيست، زيرا اينگونه مجازات براى كلمه نسيان
زياد است، حتى در قرآن كريم هم نسيان در معناى اعراض و بى اعتنايى مجازا استعمال
شده است، از آن جمله آيه:(وَ قِيلَ الْيَوْمَ نَنْساكُمْ
كَما نَسِيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا)[4] است و
همچنين آياتى ديگر. ليكن خواستيم بگوئيم مجبور به چنين
[1] پس آن گاه شما اى گمراهان تكذيب كننده، از درخت زقوم خواهيد
خورد، و شكمها را از آن پر خواهيد ساخت، سپس روى آن غذا، آب جوشان خواهيد نوشيد،
چنان كه اشتران تشنه خورند. سوره واقعه آيه 55
[2] به درستى كه آن راست است و شدنى، نزاع اهل آتش. سوره ص آيه
64
[3] كافران به خازنان دوزخ گفتند كه از خدايتان بخواهيد تا يك
روز عذاب را از ما تخفيف دهد، گفتند: مگر فرستادگان خدا و پيغمبرانش به سوى شما
نمىآمدند؟ گفتند چرا. جواب دادند حال كه چنين است پس دعا كنيد كه دعاى گمراهان جز
در ضلالت نيست. سوره مؤمن آيه 50
[4] به آنان گفته مىشود: امروز ما شما را فراموش مىكنيم هم
چنان كه شما در دنيا لقاى ما را فراموش و از آن اعراض كرديد. سوره جاثيه آيه 34
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 125