نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 119
نيست، بلكه بر عكس كر
و لال بودن و در ظلمت قرار گرفتنشان مسبب از تكذيب است.
و بنا بر اين
مراد از اضلال بر حسب انطباق بر مورد، كر و گنگ كردن و در ظلمت
انداختن آنان است. و مراد از(مَنْ يَشَأِ) همان كسانند
كه آياتش را تكذيب نمودند.
از
اينكه صراط مستقيم را مقابل كورى و كرى و تاريكى قرار داد، استفاده
مىشود كه مراد از آن، داشتن گوشى است كه دعوت خداى را بشنود و آن را بپذيرد، و
داشتن چشمى است كه حق را ببيند و در باره آن روشن باشد، اين است پاداش آن كس كه
آيات خداى را تكذيب نكند، پس خداوند هر كس را كه بخواهد گمراه مىكند، و البته
مشيتش جز به گمراه كردن كسانى كه استحقاق آن را دارند تعلق نمىگيرد، و هر كس را
بخواهد بر صراط مستقيم قرارش مىدهد، و البته مشيتش به اين تعلق نمىگيرد مگر در
باره كسى كه متعرض رحمتش شود.
و اما اينكه
چگونه خداى تعالى آنان را به كرى و كورى و لالى توصيف فرموده، و اينكه معناى حقيقى
آن و توصيفهاى نظير آن چيست، قبلا در آن بحث كردهايم.
[نكتهاى
كه در توصيف مشركين به گنگى و كورى و كرى، گاه به وصل و گاه به فصل، وجود دارد]
در اين آيه
نكته ديگرى منظور است، و آن نكته از فصل و وصل در جمله(صُمٌّ وَ
بُكْمٌ فِي الظُّلُماتِ) استفاده مىشود، چون اول يكى از صفات آنان را
كه همان كرى است ذكر نموده آن گاه صفت ديگرى از آنان را كه همان گنگى است ذكر و به
عنوان دومين صفت، بر اولى عطف مىكند، ولى وقتى در ظلمت بودنشان را كه صفت سوم
آنان است ذكر مىكند، عطف به آن دو ننموده و واو عاطفه به كار نمىبرد، و با بكار
بردن واو اين صفت را از آن دو جدا نمىسازد، و حال آنكه همين سه وصف
در باره منافقين در آيه(صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ)[1] بدون ذكر
واو ذكر شده، و در آيه(خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ
وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ)[2] به وصل آمده و شايد
نكته اينكه يك جا همه به وصل آمده و جاى ديگر به فصل، و در آيه مورد بحث هم به وصل
آمده و هم به فصل، اين باشد كه خواسته است اشاره بفرمايد به اينكه آنان كه كر
بودند غير از كسانى بودند كه لال بودند، ليكن هر دو در كورى و تاريكى مشتركند، زيرا
كرها عموما كسانى بودند كه از بزرگان خود كوركورانه تقليد مىكردند، و اين تقليد
به حدى رسيده بود كه ديگر گوش شنوايى برايشان نگذاشت تا دعوت حق را بشنوند، و
گنگها همان بزرگانى بودند كه مردم گوش به فرمان آنان بودند، به طورى كه اگر مردم
را به حق دعوت