responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 6  صفحه : 272
پس ممکن است یک نفر متعبد بر حسب دستور دینى خود زهدى را که به آن سفارش شده انجام دهد، در حالى که اصلا مساءله اینکه نفس ‌ مجردى در کار هست و براى آن معرفت مخصوصى است که سعادت و کمال وجودى آن در آن معرفت است ، بخاطرش خطور نکند، و همچنین یک نفر مرتاض با همه اختلافى که در دستورات و سنن آنها هست ریاضتى را بکشد و این ریاضت را جز بمنظور رسیدن به مقامى که استاد به او وعده داده و جز براى مسلط شدن بر نتیجه عمل خود مانند نفوذ اراده مثلا تحمل نکند، و چیزى که اصلا یعنى از اول شروع به عمل تا آخر آن بخاطرش نرسد داستان نفس و مطالب راجع به آن باشد، علاوه بر اینکه بسیارى از همین ها که اسم بردید کسانیند که نفس را جز یک امر مادى طبیعى مانند خون یا روح بخارى یا اجزاى اصلى نمى دانند، چنان که بسیارى هستند که نفس را عبارت از جسمى لطیف و هم شکل بدن عنصرى و در حقیقت بدن را قالبى بر آن مى دانند که در آن بدن حلول مى کند، و اوست که در بدن حامل حیات است ، این است آن مقدارى که مى توان آنرا به ادیان نسبت داد، با این حال چطور ممکن است کسى بگوید جمیع ادیان و مذاهب آسمانى و غیر آسمانى غرض و هدفشان از دین و مذهب معرفت النفس است ؟
این شبهه ایست که ممکن است به ذهن بیاید، لیکن خواننده محترم باید متذکر مطالب قبل هم باشد که گفتیم انسان در جمیع مواقفى که اعمالى را بمنظور تربیت نفس و انصراف آن از امور خارجى و تفنن در لذت مادى و براى اینکه نفس را به خودش متوجه و منصرف سازد، انجام مى دهد، و یا به این منظور انجام مى دهد که آثار نفس و خواص آنرا که با اسباب و عوامل طبیعى بدست نمى آید تحصیل کند، در همه اینها غرضش جز این نیست که مى خواهد نفس را از علل و اسباب خارجى مایوس ساخته و از او بخواهد که مستقلا و بدون استمداد از آن اسباب کارى را انجام دهد که حتى با اسباب عادى و مادى هم انجام نمى گیرد.
بنابراین یک انسان متدینى که در دین خود - هر چه باشد، نه لا ابالى -، چنین فکر مى کند که یکى از وظایف واجبه انسانى این است که براى خود سعادت حقیقى را اختیار نماید، یعنى اگر پیرو دینى است که معاد جزو عقاید آنست زندگى طیب آخرتى را، و اگر مانند بت پرستى و تناسخى منکر معاد است زندگى سعید دنیوى را که واجد همه خیرات و فاقد همه شرور باشد بدست آورد،



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 6  صفحه : 272
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست