نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 271
تربيت دادن به نفس خود از مردم كنارهگيرى
مىكنند، بطورى كه مساله رهبانيت يكى از سنن متبعه آنها است، و داستان رهبانيت
ايشان را قرآن كريم هم ذكر كرده و فرموده است:(ذلِكَ
بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ)[1] و نيز فرموده:(وَ رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغاءَ
رِضْوانِ اللَّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعايَتِها)[2] كما اينكه
راجع به تاركين دنيا و عابدهاى يهود هم فرموده:(لَيْسُوا سَواءً مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ أُمَّةٌ قائِمَةٌ يَتْلُونَ آياتِ اللَّهِ
آناءَ اللَّيْلِ وَ هُمْ يَسْجُدُونَ. يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ
الْآخِرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ
يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ أُولئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ)[3].
و اما فرق
مختلفه مرتاضين كسانى كه داراى اعمال شگفتآورى هستند، مانند ساحران اهل سيميا و
اصحاب طلسمات و آنهايى كه داراى تسخير ارواح و تسخير جن و تسخير روحانيت حروف و كواكب
و غير آن هستند، و آنان كه به احضار و تسخير نفوس پرداختهاند گر چه براى هر
كدامشان رياضتهاى عجيب مخصوصى است، ليكن نتيجه نوع آنها همان تسلط بر نفس است[4].
و خلاصه آنچه
گفته شده اين است كه هدف نهايى جميع ارباب اديان و مذاهب و صاحبان اعمال مخصوصه، همانا
تهذيب نفس است بوسيله ترك هواهاى نفسانى و اشتغال به تطهير آن از اخلاق نكوهيده، و
احوالى كه با هدف مناسب و سازگار نيست.
[5- تعاليم
و دستورات اديان و مسلكهاى مختلف براى تزكيه و تهذيب نفس با رياضت كشيدن و زهد
ورزيدن]
5- ممكن است
شما برگرديد و بگوييد: آنچه از رفتار و سنن ارباب مذاهب و طريقهها به ثبوت رسيده
بيش از اين نيست كه اينها در دنيا زهد مىورزيدهاند و بس، و اين غير مساله معرفت
النفس و اشتغال به تربيت نفسى است كه شما در آن بحث مىكنيد، به عبارت سادهتر
چيزى كه اديان و مذاهب به آن دعوت مىكنند عبارت از اين است كه انسان خداوند
[1] و اين براى اين است كه بعضى از نصارا كشيش و بعضى عابدند و
اصولا مردمى متكبر نيستند.
سوره مائده آيه 82.
[2] و رهبانيتى كه نصارا آن را بدعت كرده و ما دستورى به آنان
نداديم مگر تحصيل خوشنودى خدا، پس رعايت نكردند آن طور كه جا داشت رعايت كنند.
سوره حديد آيه 27.
[4] خواننده محترم اگر بخواهد بجزئيات آراء و عقايد اين فرق
اطلاع پيدا كند بايد به كتاب سر مكتوم تاليف رازى و ذخيره
اسكندريه و كواكب سبعه تاليف حكيم طمطم هندى و رساله سكاكى در
تسخير و در مكتوم تاليف ابن عربى و كتب ارواح و احضارى كه اخيرا برشته
تحرير در آمده و امثال آن مراجعه كند.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 271