نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 557
نشود اين عده يهود را به نزد رسول خدا 6
فرستاده و به آنان دستور دادند كه پيامبر اسلام را در كار خود حكم قرار دهند، اگر
او نيز طبق حكم ما (يعنى همان حكم تحريفى) حكم كرد قبول كنند و اگر حكمى ديگر
(يعنى همان حكمى كه علماى يهود از تورات دزديده و پنهان كرده بودند) كرد از قبول
آن بر حذر باشند.
(وَ مَنْ يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ
شَيْئاً) ظاهرا اين جمله، جملهاى است معترضه و منظور از آن اين است كه روشن
سازد كه اين يهوديان مفتون به فتنهاى الهى هستند و در نتيجه رسول خدا 6 خرسند و
دلخوش گردد كه امر همه به دست خدا و محول به او است و خود آن جناب از ناحيه خدا
مالك هيچ جهتى از جهات اين ماجرا نيست و به همين جهت هيچ موجبى براى غصه خوردن او
نيست و هيچ راهى براى خلاصى از آن ندارد.
(أُولئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ) به حكم اين
جمله دلهاى اين منافقين بر همان قذارت و پليدى اولش باقى مانده به خاطر فسقهايى
كه مكرر انجام مىدهند و به همان جهت خداى تعالى گمراهشان كرد و معلوم است كه خداى
تعالى گمراه نمىكند مگر فاسقان را.
(لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ) اين جمله
تهديدى است براى آنان به اينكه خداى تعالى در دنيا خوارشان خواهد كرد كه ديديم
چگونه كرد و هم در آخرت به عذابى دردناك گرفتارشان خواهد كرد.
[معناى
سحت در جمله اكالون للسحت ]
(سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ)راغب در مفردات گفته
است كه: كلمه سحت به معناى پوستهاى است كه دور ريخته مىشود و اين
كلمه در قرآن مجيد آمده آنجا كه فرموده:(فَيُسْحِتَكُمْ
بِعَذابٍ) (به ضمه ياء) البته بعضى اين جمله را به صورت: فيسحتكم
(با فتحه ياء) خواندهاند، هيچ فرقى بين اين دو قرائت نيست براى اينكه چه
بگويى: سحته و چه بگويى: اسحته معنايش يكى است و از همين
باب است كه به محظور و عمل نادرستى كه مرتكبش را ننگين مىسازد سحت
گفته مىشود كانه اينگونه اعمال، دين و مروت مرتكب را مىپوشاند و به صورت پوستهاى
در مىآورد كه بايد دور ريخته شود و به همين معنا است كه در قرآن كريم فرموده:
(أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ) يعنى بسيار چيزهايى كه دين آنان را
مىپوشاند. در كلام رسول خدا 6 نيز آمده آنجا كه فرمود: هر گوشتى كه از سحت
(يعنى از غذاى حرام در بدن يك انسان) برويد آتش سزاوار به آن است و باز به همين
جهت رشوه را سحت
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 557