نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 248
(وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ
اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً) اگر در اين جمله متعرض اين نكته شد كه
خلائق در روز حشر به غير از خدا ولى و ياورى ندارند، براى اين بود كه با عقيده
باطل الوهيت مسيح و ملائكه مقابله كرده باشد.
[معناى
برهان و مراد از برهان در:(قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ
رَبِّكُمْ)]
(يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا
إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً) راغب در كتاب خود (مفردات) گفته است:
كلمه: برهان به معناى بيان دليل است و اين كلمه بر وزن
فعلان است مانند رجحان و ثنيان و بعضى از علماى ادب گفتهاند:
اين كلمه
مصدر است و فعل بره يبره از آن مشتق مىشود كه به معناى روشن شد
و روشن مىشود است اين بود گفتار راغب.[1]
پس بر اين حساب اين كلمه در هر حال مصدر است ولى بسا مىشود كه در معناى فاعل
استعمال مىشود و اين وقتى است كه خود دليل و حجت را برهان بخوانند، يعنى روشن
كننده.
و مراد از
نور، چيزى به جز قرآن نمىتواند باشد، چون در بارهاش فرموده:(وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً)، ممكن هم هست مراد از برهان نيز قرآن
باشد و اين دو جمله بنا بر اين مؤكد يكديگرند.
اين احتمال
هم هست كه مراد از كلمه برهان رسول خدا 6 باشد، مؤيد اين احتمال اين
است كه جمله در ذيل آياتى واقع شده كه بيانگر صدق رسول خدا 6 در رسالتش مىباشد
و مؤيد ديگرش اين است كه قرآن از ناحيه خداى تعالى نازل شده (و نمىشود گفت: قرآن
نزد شما آمده) و مؤيد سومش اين است كه آيه شريفه مورد بحث، نتيجه گيرى از آن آيات
است و باز مؤيد ديگر آن جمله:(وَ اعْتَصَمُوا بِهِ) در آيه بعد
است، چون در سوره آل عمران در تفسير آيه:(وَ مَنْ يَعْتَصِمْ
بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ)[2] گفتيم: كه
مراد از اعتصام، تمسك به كتاب خدا و پيروى رسول خدا 6 است.
(فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ ...) اين جمله
ثواب كسانى را بيان مىكند كه برهان پروردگار خود را و نور نازل از ناحيه او را
پيروى كردهاند.