نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 201
(ع) گفتند:(لَنْ
نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً)[1] و يا
گفتند:(أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً)[2].
راغب هم چنان
به معناى اين ماده ادامه مىدهد تا آنجا كه مىگويد: و اما در مورد حس شنوايى در
قرآن كريم مىخوانيم:(سَواءٌ مِنْكُمْ مَنْ أَسَرَّ الْقَوْلَ وَ
مَنْ جَهَرَ بِهِ)[3] اين بود
گفتار راغب.[4] و
كلمه سوء من القول زشت از سخن به معناى هر سخنى است كه در باره هر كسى
گفته شود ناراحت مىگردد، مثل نفرين و فحش، چه فحشى كه مشتمل بر بدىها و عيبهاى
طرف باشد و چه فحشى كه در آن بدىهايى به دروغ به وى نسبت داده شود، همه اينها
سخنانى است كه خداى تعالى جهر به آن را و يا به عبارت ديگر اظهار آن را دوست
نمىدارد و معلوم است كه خداى تعالى منزه است از دوستى و دشمنى به آن معنايى كه در
ما انسانها و در حيوانات هم جنس ما وجود دارد، چيزى كه هست از آنجا كه امر و نهى
در بين ما انسانها به حسب طبع ناشى از حب و بغض است (چيزى را كه دوست مىداريم
مامور خود را امر مىكنيم تا آن را عملى كند و چيزى را كه دشمن مىداريم طرف را از
انجام آن نهى مىكنيم) لذا بطور كنايه امر و نهى خدا را اراده و كراهت (يا حب و
بغض و يا رضا و سخط او تعبير كردهاند) و گرنه در ساخت مقدس او اينگونه حالات كه
در نفس ما پيدا مىشود وجود ندارد.
[مراد
از دوست نداشتن خدا بد گويى آشكار را، اينست كه در شريعت خود آن را
نكوهيده شمرده است]
پس اينكه
فرمود: خدا سخن زشت به جهر گفتن را دوست نمىدارد كنايه است از اينكه
در شريعتى كه تشريع فرموده، اين عمل را نكوهيده شمرده، حال چه نكوهيده به حد حرمت
و چه اينكه زشتى آن به حد حرمت نرسد و از حد كراهت و اعانه تجاوز نكند.
[حد مجاز
در بدگويى مظلوم از ظالم]
و جمله:(إِلَّا مَنْ ظُلِمَ) استثناى منقطع است و معنايش با معناى
كلمه لكن يكى است، پس در حقيقت فرموده: لكن من ظلم لا باس بان
يجهر بالسوء من القول فيمن ظلمه و من حيث الظلم (خدا دوست نمىدارد سخن زشت
با صداى بلند گفتن را، ليكن كسى كه مورد ظلم شخصى يا اشخاصى قرار گرفته، مىتواند
در مورد خصوص آن شخص و يا اشخاص و در خصوص ظلمى كه به وى رفته، سخن زشت و با صداى
بلند بگويد) و همين خود
[1] هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد تا آنكه خدا را به وضوح و با
دو چشم خود ببينيم.
سوره بقره، آيه 53 .
[2] خدا را به وضوح به ما نشان بده سوره نساء، آيه
153 .
[3] براى خدا وضع شما يكسان است، هم سخنان آن كسى را مىشنود كه
بلند سخن مىگويد و هم سخنان آن كس را كه آهسته مىگويد: سوره رعد، آيه
10 .