responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 5  صفحه : 189
الَّذِینَ یَتَرَبَّصونَ بِکُمْ فَإِن کانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِّنَ اللَّهِ ...
کلمه (( تربص )) به معناى انتظار و کلمه : (( استحواذ )) به معناى غلبه و تسلط است و این وصف دیگرى براى این منافقین است که رابطه اتصال بین دو طائفه مؤ منین و کافران را حفظ نموده ، هم از این طائفه مى دوشند و هم از آن طائفه ، تا ببینى کدامیک از دو طائفه پولدارتر باشد و یا برد با کدامیک از آن دو باشد، اگر برد با مؤ منین بود مى گویند: ما با شما و از مؤ منین هستیم و باید که از این قتح و فیروزى و از این غنیمت ها و سایر فوائد جنگ سهمى براى ما منظور بشود و اگر برد با کفار باشد، مى گویند: مگر این ما نبودیم که شما را بر مؤ منین غلبه داده ونگذاشتیم مؤ منین به شما آسیبى برسانند؟
و نیز نگذاشتیم مؤ منین ایمان خود را به خورد شما داده ، شما را به خود متصل سازند؟ پس بنابراین باید که سهمى از آنچه نصیب شما شده به ما بدهید و یا مى گویند: ما بر شما منت داریم ، براى اینکه این بهره ها را ما نصیب شما کردیم .
بعضى از مفسرین گفته اند: اگر برد و پیروزى مؤ منین را فتح خوانده و پیروزى کفار را نصیب دانسته ، براى این بوده که پیروزى کفار را تحقیر کند و بفهماند پیروزى کفار، پیروزى واقعى نیست بلکه امرى است موهوم و از نظر عقل و واقعیت ارزشى قابل اعتنا ندارد، آن هم بعد از آنکه خداى تعالى مؤ منین را وعده داده که فتح واقعى از آنان است و او ولى و سرپرست ایشان است و شاید همین نکته باعث شده که فتح را به خداى تعالى نسبت داده ولى نصیب را نسبت نداده .
فَاللَّهُ یحْکُمُ بَیْنَکمْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ وَ لَن یجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَفِرِینَ عَلى المُْؤْمِنِینَ سبِیلاً
خطاب (( کم : شما )) در این جمله متوجه مؤ منین است ، هر چند که پر آن منافقین و کفار را نیز مى گیرد

مراد از نفى سبیل در جمله : (( لن یجعل الله للکافرین على المؤ منین سبیلا ))
و اما اینکه فرمود: (( و خداى تعالى هرگز کفار را ما فوق مؤ منین و مسلط بر آنان قرار نمى دهد، معنایش این است که حکم از امروز به نفع مؤ منین و علیه کافران است و تا ابد نیز چنین خواهد بود و هرگز به عکس ‌ نمى شود و این خود اعلامى است به منافقین که دیگر براى ابد از اینکه به هدف شوم خود برسند مایوس باشند و به حکم این آیه در همه دوره ها بالاخره فتح و فیروزى از آن مؤ منین و علیه کافران خواهد بود.
احتمال هم دارد که نفى (( سبیل )) اعم از تسلط در دنیا باشد یعنى منظور این باشد که کفار نه در دنیا مسلط بر مؤ منین مى شوند و نه در آخرت ، و مؤ منین به اذن خدا دائما غالبند، البته مادام که ملتزم به لوازم ایمان خود باشند، همچنانکه در جاى دیگر این وعده را صریحا داده و فرموده : (( و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤ منین )) .

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 5  صفحه : 189
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست