responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 4  صفحه : 655
ما وقتى با اهل کلام یعنى علمایى پیرامون مذاهب بحث مى کنند بحث مى کنیم گفتار خداى عزوجل که فرموده : ((اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولى الامر منکم )) را به رخ آنان مى کشیم ، ولى آنان مى گویند این آیه شریفه درباره عموم مؤ منین نازل شده ، مى فرماید اولى الامر را که از عموم مؤ منین هستند اطاعت کنید.
ما براى اثبات حقانیت مذهب خود علیه آنان به آیه شریفه : ((قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فى القربى )) استدلال مى کنیم در جواب مى گویند منظور از قربى نیز قرباى مسلمین است ، آنگاه اضافه مى کند هر چه از این قبیل ادله به خاطرم بود براى امام (علیه السلام ) نقل کردم (و گفتم که مخالفین ما در پاسخ از آن دلیل چه مى گویند و از آن دیگرى چه مى گویند) امام (علیه السلام ) به من فرمود: هر جا که چنین دیدى یعنى فهمیدى که خصم نمى خواهد حق را قبول کند، به آنان پیشنهاد مباهله کن ، عرضه داشتم : چگونه مباهله کنم ؟ فرمود: سه روز به اصلاح نفس خود بپرداز، و آن را پاک کن ، و فرمود روزه بگیر، و غسل کن ، و تو و او از شهر خارج شده به طرف کوهها بروید آنگاه انگشتان دست راست خود را در انگشتان دست او فرو ببر، و براى این که نسبت به او به انصاف رفتار کرده باشى تو نخست آغاز کن و بگو: (بار الها اى پروردگار آسمانهاى هفتگانه و زمینهاى هفت ، اى پروردگار عالم غیب و شهادت ، اى پروردگار رحمان و رحیم ، اگر چنانچه ابو مسروق یعنى راوى که امام به او تعلیم مى دهد حقى را انکار و باطلى را ادعا کرده حسبانى از آسمان و عذابى الیم بر او نازل فرما، آنگاه نفرین را بر او برگردان و بگو: و اگر او حقى را انکار و باطلى را ادعا کرده حسبانى از آسمان و عذابى الیم بر او نازل فرما.
امام (علیه السلام ) سپس به من فرمود: اگر این طور مباهله کنى چیزى نخواهد گذشت که عذاب الیم را در او مشاهده کنى ، چون به خدا سوگند تاکنون کسى را نیافته ام که دعوت مرا به مباهله پذیرفته باشد.
در تفسیر عیاشى از عبدالله بن عجلان از امام ابى جعفر (علیه السلام ) روایت آمده که در تفسیر آیه : ((اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولى الامر منکم )) فرمود: این آیه درباره على و نیز درباره ائمه نازل شده ، که خداى تعالى آنان را در جاى انبیا جانشین آنان قرار داده ، با این تفاوت که آنان نه چیزى را حلال مى کنند، و نه چیزى را که حلال است تحریم مى کنند.


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 4  صفحه : 655
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست