responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 4  صفحه : 642
و چون کلمه (زعم ) در مورد اعتقادى استعمال مى شود که مطابق با واقع نیست ، چه بسا همین باعث شده بعضى گمان کنند که این کلمه به معناى ظن پندار غلط است ، و خلاصه غلط بودن و عدم مطابقت با واقع در معناى این کلمه اعتبار شده است و حال آن که اینطور نیست .
و کلمه (طاغوت ) مصدرى است به معناى طغیان مانند کلمات رهبوت و جبروت و ملکوت ، مصدرند، و به معناى رهبت و جبر و ملک است ، چیزى که هست بسیار مى شود که این کلمه از باب مبالغه در معناى اسم فاعل استعمال مى شود مثلا گفته مى شود: ((و الذین کفروا اولیاوهم الطاغوت ))، (و کسانى که کفر مى ورزیدند سرپرستانشان طاغوت هایند) و اما معناى این مصدر یعنى طاغوت و طغیان معروف است ، مثلا مى گویند: (طغى الماء) یعنى آب به خاطر فورانش و یا کثرتش از ظرف خود تجاوز کرد، و استعمال کلمه در مورد انسان در آغاز از باب مجاز بوده ، ولى در اثر کثرت استعمال به حد استعمال حقیقى رسیده است ، و طغیان آدمى به معناى آن است که از آن طورى که باید باشد و از آن حدى که باید رعایت کند تجاوز نماید، حال چه این که آن حد را عقل خود او معلوم کرده باشد، و یا شرع ، پس طاغوت عبارت است از انسان ظالم و جبار متمرد و یاغى از وظایف بندگى خدا، البته تمردى که از باب گردن کشى نسبت به خداى تعالى باشد، و آن کسى هم که طاغوت را عبارت دانسته از هر معبودى که غیر از خدا پرستیده شود برگشت گفتارش به همین معنایى است که ما کردیم .
بِمَا أُنزِلَ إِلَیْک وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِک ...
این جمله به منزله این است که فرموده باشد ((بما انزل الله على رسله ))، (یعنى کسانى که معتقدند که بدانچه خدا بر تو و بر رسولان قبل از تو نازل کرده ایمان دارند)، در این آیه مى توانست بفرماید: ((انهم آمنوا بک و بالذین من قبلک ))، (کسانى که معتقدند به تو و پیامبران قبل از تو ایمان دارند)، ولى این طور نفرمود، بدین جهت که گفتار در زمینه برگشت به کتاب خدا و حکم او بود، و با در نظر داشتن این نکته روشن مى شود که مراد از امر در جمله : ((و قد امروا ان یکفروا)) به (با این که ماءمور شدند به این که به طاغوت کفر بورزند) امرى است که در کتب آسمانى و از طریق وحى بر انبیا یعنى رسول اسلام (صلى الله علیه و آله ) و انبیاى قبل از آن جناب (علیهم السلام ) نازل شده .
و جمله : ((الم تر...)) گفتارى است شبیه به دفع دخل ، یعنى پیشگیرى از سؤ الى است که ممکن بود بشود و کسى بپرسد چرا خداى تعالى فرمود: ((اطیعوا الله و اطیعوا الرسول ))،


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 4  صفحه : 642
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست