نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 640
مىشود ندارد، و هيچ اشكالى ندارد كه شارع از اين
لفظ عام آن معناى خاص را اراده كرده باشد، چون قصد مفهومى از مفاهيم از يك لفظ،
مطلبى است، و قصد مصداقى كه آن مفهوم با آن منطبق است مطلبى ديگر است، نظير مفهوم
رسول كه معنايى است عام و كلى، و در آيه مورد بحث نيز در همان معنا استعمال شده،
ولى منظور گوينده از اين لفظ عام رسول اسلام محمد بن عبد اللَّه 6 است.
(فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ
...) اين جمله تفريع و نتيجه گيرى از حصرى است كه از مورد آيه استفاده
مىشد، چون جمله(أَطِيعُوا اللَّهَ ...) از آنجايى كه اطاعت
خدا و رسول كردن را واجب مىكرد، از آن فهميده مىشود كه منظور اطاعت در مواد دينى
است، كه متكفل رفع همه اختلافهايى است كه ممكن است در دين خدا پيدا بشود. و نيز بر
آورنده هر حاجتى است كه ممكن است پيش بيايد، ديگر موردى باقى نمىماند كه مردم در
آن مورد به غير خدا و رسول او مراجعه كنند، در نتيجه معناى كلام چنين مىشود كه
شما مردم بايد تنها و تنها خدا و رسول و اولى الأمر را اطاعت كنيد نه طاغوت را و
اين همان حصرى است كه گفتيم از آيه استفاده مىشود، و نتيجه آن، مضمون جمله مورد
بحث است كه مىفرمايد: پس اگر در امرى تنازع كرديد آن را به خدا و رسول رد كنيد.
و از اين كه
خطاب را متوجه مؤمنين كرده كشف مىكند از اين كه مراد از تنازع هم، تنازع مؤمنين
در بين خودشان است، نه تنازعى كه فرضا بين آنها و اولى الامر اتفاق بيفتد، و يا
بين خود اولى الامر رخ دهد، چون فرض اولى يعنى تنازع مؤمنين با اولى الامر با
مضمون آيه سازگار نيست كه اطاعت اولى الامر را بر آنان واجب كرده، و همچنين فرض
دوم با آيه نمىسازد چون معنا ندارد خداى تعالى اطاعت كسانى را بر امت واجب كند كه
بين خودشان تنازع رخ دهد، زيرا اگر اولى الامر در بين خود تنازع كنند قطعا يكى بر
حق و ديگرى بر باطل خواهد بود، و خداى تعالى چگونه اطاعت كسى را واجب مىكند كه
خود بر باطل است، علاوه بر اين كه اگر منظور تنازع اولى الامر در بين خودشان بود
پس چرا در جمله مورد بحث خطاب را متوجه مؤمنين كرد، و فرمود: (پس اگر در چيزى
تنازع كرديد آن را به خدا و رسول برگردانيد ...).
و اما كلمه
(شىء)، اين كلمه هر چند عموميت دارد همه احكام و دستورات خدا و رسول و اولى الامر
را شامل مىشود، هر چه مىخواهد باشد و ليكن جمله بعد كه مىفرمايد:
(پس آن را به
خدا و رسول برگردانيد)، به ما مىفهماند كه مراد از كلمه شىء مورد تنازع، چيزى
است كه اولى الامر در باره آن استقلال ندارد و نمىتواند در آن به رأى خود استبداد
كند، و
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 640