responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 4  صفحه : 138
و نیز درخواست کردند که خدایا آن وعده بهشت و رحمتى که داده اى و رسولانت به اذن خودت ضمانتش را کردند در حق ما منجز بفرما.
پس معناى جمله : ((على رسلک )) این است که خدایا آن وعده اى که بر رسولانت حمل کردى (و بر رسولانت نیروى تحمل بار رسالت دادى )، و رسولان هم آن وعده را از طرف تو ضمانت کردند، در حق ما منجز فرما، و معناى جمله : ((و لا تخزنا...)) این است که خدایا وعده ات را خلف مکن که اگر چنین کنى ، بیچاره مى شویم ، و لذا دنبالش فرمود: ((انک لا تخلف المیعاد )).
از آیات مورد بحث این معنا روشن گردید که صاحبان این مناجات اعتقاد به خدا و روز جزا و مساءله نبوت انبیا را به طور اجمال از راه نظر کردن به آیات آسمانى و زمینى به دست آوردند و اما ایمان به جزئیات احکامى که پیامبر اسلام آورده از راه ایمان به رسالت رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) به دست آوردند پس صاحبان این مناجات بر طریق فطرتند و هر حکمى را که فطرت کند به سمع و طاعت پذیرفتند.
فَاستَجَاب لَهُمْ رَبُّهُمْ...
تعبیر به کلمه ((رب )) و اضافه کردن آن بر ضمیر صاحبان مناجات ، دلالت بر ثوران و فوران رحمت الهى دارد، و نیز دلالت دارد بر اینکه خداى سبحان در اثر فوران رحمتش رحمت خود را عمومیت داده ، مى فرماید: بطور کلى عمل هیچ عاملى از شما را ضایع نمى گرداند، پس ‌ در درگاه خدا فرقى نیست بین عملى و عمل دیگر، و عاملى و عامل دیگر.
بنابراین پس اینکه در مقام تفریع فرمود: ((فالذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم و اوذوا...)) خواست تا در مقام تفصیل اعمال صالحه برآید و ثواب هر یک را تثبیت کند، و کلمه ((واو)) در فواصل آیه براى همین تفصیل است ، نه اینکه بخواهد فاصله ها را جمع کند، (کلمه ((واو)) گاهى براى تفصیل استعمال مى شود و گاهى براى جمع ) تا کسى خیال کند که آیه شریفه فقط در مقام شمردن ثواب شهیدان از مهاجرین است .

استعمال کلمه هجرت در دورى گزیدن از گناه
و این آیه شریفه با این حال تنها اعمال نیکى را که در این سوره به آن ترغیب نموده نام مى برد، یعنى ایثار دین بر وطن ، تحمل اذیت در راه خدا و جهاد در راه او و ظاهرا مراد از ((مهاجرین )) در جمله : ((فالذین هاجروا)) معنائى است عمومى که شامل مهاجرت و دورى از شرک و هم دورى از فامیل و هم دورى از گناه مى شود، چون اولا کلمه ((هاجروا)) را مطلق آورده و ثانیا در مقابل آن مساءله اخراج از دیار را ذکر کرده که همان هجرت به معناى اخص است و ثالثا دنبال مساءله هجرت فرموده : ((لاکفرن عنهم سیئاتهم ...)) و کلمه سیئات در اصطلاح قرآن کریم به معناى گناهان صغیره است ،


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 4  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست