responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 4  صفحه : 12
منظور از کلمه (( عِندِ)) مقام ربوبى است ، که تمامى اوامر و فرامین بدان جا منتهى مى شود، و هیچ یک از اسباب از آن مستقل و بى نیاز نیست ، پس با در نظر گرفتن این نکته ، معناى آیه چنین مى شود: ملائکه مددرسان ، در مساءله مدد رساندن و یارى کردن هیچ اختیارى ندارند، بلکه آنها اسباب ظاهریه اى هستند که بشارت و آرامش قلبى را براى شما مى آفرینند، نه این که راستى فتح و پیروزى شما مستند به یارى آنها باشد، و یارى آنها شما را از یارى خدا بى نیاز کند، نه ، هیچ موجودى نیست که کسى را از خدا بى نیاز کند، خدائى که همه امور و اوامر به او منتهى مى شود، خداى عزیزى که هرگز و تا ابد مغلوب کسى واقع نمى شود، خدا حکیمى که هیچگاه دچار جهل نمى گردد.
لِیَقْطعَ طرَفاً مِّنَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْ یَکْبِتهُمْ...
تا آخر آیات مورد بحث ، حرف ((لام )) در اول آیه متعلق است به جمله ((وَ لَقَدْ نَصرَکُمُ اللَّهُ))، و قطع طرف کنایه است از کم کردن عده و تضعیف نیروى کفار به کشتن و اسیر گرفتن ، همان طور که دیدیم در جنگ بدر اتفاق افتاد، مسلمانان هفتاد نفر را، کشتند، و هفتاد نفر دیگر را اسیر کردند، و کلمه ((کْبِت )) به معناى خوار کردن و به خشم درآوردن است .
و جمله : ((لَیْس لَک مِنَ الاَمْرِ شىْءٌ)) جمله اى است معترضه ، و فایده اش بیان این معنا است که : زمام مساءله قطع و کبت بدست خداى تعالى است ، و رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) در آن دخالتى ندارد، تا وقتى بر دشمن ظفر یافتند و دشمن را دستگیر نمودند او را مدح کنند و عمل و تدبیر آنجناب را بستایند، و برعکس اگر مثل روز احد از دشمن شکست خوردند و گرفتار آثار شوم شکست شدند آن جناب را توبیخ و ملامت کنند، که مثلا امر مبارزه را درست تدبیر نکردى ، همچنان که همین سخن را در جنگ احد زدند، و خداى تعالى گفتارشان را حکایت کرده است .
و جمله : ((أَوْ یَتُوب عَلَیهِمْ)) عطف است بر جمله ((یَقْطَعْ...))، و وقتى جمله معترضه : ((لَیْس لَک مِنَ الاَمْرِ شىْءٌ)) را کنار بگذاریم گفتار در دو آیه گفتارى است متصل ، و چون در آیه مورد بحث سخن از توبه شد، در آیه بعدش امر توبه و مغفرت را بیان نموده و فرموده : ((وَ للَّهِ مَا فى السمَوَتِ وَ مَا فى الاَرْضِ...)) و معناى هر سه آیه این است که این تدبیر متقن از ناحیه خداى تعالى براى این بود که با قتل و اسیر کردن کفار عده آنان را کم ، و نیرویشان را تحلیل ببرد، و یا براى این بود که ایشان را کبت کند، یعنى خوار و خفیف نموده تلاشهایشان را بى ثمر سازد، و یا براى این که موفق به توبه شان نموده و یا براى این بود که عذابشان کند، اما قطع و کبت از ناحیه خداى تعالى است ، براى این که امور همه به دست او است نه به دست تو، تا اگر خوب از کار در آمد ستایش و در غیر این صورت نکوهش شوى ،


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 4  صفحه : 12
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست