نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 566
(أَنْتُمْ تُتْلى عَلَيْكُمْ ... ) كنايه است
از امكان اعتصام به آيات خدا و به رسول در اجتناب از كفر.
و جمله(وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ) به منزله كبراى كلى است براى اين مطلب و همه
مطالب نظير آن.
و مراد
از هدايت به سوى صراط مستقيم ، راه يافتن به ايمانى ثابت است. چون چنين
ايمانى صراطى است كه نه اختلاف مىپذيرد و نه تخلف، صراطى است كه سالكان خود را در
وسط خود جمع مىكند و نمىگذارد از راه منحرف شده و گمراه كردند.
و در اينكه
با تعبير ماضى محقق فقد هدى مطلب را محقق نمود و فاعل را حذف كرد،
دلالتى است بر اينكه اين فعل خود بخود محقق، و اين هدايت حاصل مىشود. چه فاعلش
متوجه باشد، و چه نباشد، به عبارت واضحتر: مىفهماند كه هر كس به خدا تمسك و
اعتصام جويد، هدايتش قطعى است، چه خودش متوجه باشد و چه نباشد.
و از آيه
شريفه اين معنا روشن مىشود كه كتاب و سنت در دلالت و روشنگرى هر حقى كه ممكن است
اشخاص در باره آن گمراه كردند، كافى است. چون مىفرمايد: تمسك به خدا كه همان تمسك
به كتاب خدا است، و اعتصام به رسول خدا ص كه همان تمسك به سنت آن جناب است،
نمىگذارد در هيچ موردى حق و باطل بر كسى مشتبه گردد.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 566