نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 559
و البته خانه خدا، پيراهنى هم در داخل دارد. و
اولين كسى كه داخل كعبه را جامه پوشانيد، مادر عباس بن عبد المطلب بود، كه براى
فرزندش عباس نذر كرده بود.
مقام و
منزلت كعبه
كعبه در نظر
امتهاى مختلف مورد احترام و تقديس بود. مثلا هنديان آن را تعظيم مىكردند و معتقد
بودند به اينكه روح سيفا كه به نظر آنان اقنوم سوم است، در حجر الاسود
حلول كرده، و اين حلول در زمانى واقع شده كه سيفا با همسرش از بلاد حجاز ديدار
كردند.
و همچنين
صابئينى از فرس و كلدانيان، كعبه را تعظيم مىكردند، و معتقد بودند كه كعبه يكى از
خانههاى مقدس هفتگانه است- كه دومين آن مارس است، كه بر بالاى كوهى در اصفهان
قرار دارد. و سوم، بناى مندوسان است كه در بلاد هند واقع شده است. چهارم نوبهار
است كه در شهر بلخ قرار دارد. پنجم بيت غمدان كه در شهر صنعاء است، و ششم كاوسان
مىباشد كه در شهر فرغانه خراسان واقع است. و هفتم خانهاى است در بالاترين شهرهاى
چين و گفته شده كه كلدانيان معتقد بودند كعبه خانه زحل است، چون قديمى بوده و عمر
طولانى كرده است.
فارسيان هم
آن را تعظيم مىكردند، به اين عقيده كه روح هرمز در آن حلول كرده. و بسا به زيارت
كعبه نيز مىرفتند.
يهوديان هم
آن را تعظيم مىكردند، و در آن خدا را طبق دين ابراهيم عبادت مىكردند، و در كعبه
صورتها و مجسمههايى بود، از آن جمله تمثال ابراهيم و اسماعيل بود كه در دستشان
چوبهاى از لام داشتند. و از آن جمله صورت مريم عذراء و مسيح بود، و اين خود شاهد
بر آن است كه هم يهود كعبه را تعظيم مىكرده و هم نصارا.
عرب هم آن را
تعظيم مىكرده، تعظيمى كامل و آن را خانهاى براى خداى تعالى مىدانسته و از هر
طرف به زيارتش مىآمدند، و آن را بناى ابراهيم مىدانسته، و مساله حج جزء دين عرب
بوده كه با عامل توارث در بين آنها باقى مانده بود.
توليت
كعبه
توليت بر
كعبه در آغاز با اسماعيل و پس از وى با فرزندان او بوده، تا آنكه قوم جرهم بر
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 559