نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 554
مؤلف قدس سره: و اين دو روايت مشتملند بر
استدلالى لطيف و نيز بر مىآيد آغازگر در توسعه مسجد الحرام منصور دوانيقى بوده و
بعد از او مهدى تكميلش كرده.
و در كافى از
امام صادق ع روايت آورده در تفسير آيه:(وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ
حِجُّ الْبَيْتِ ...) فرموده حج و عمره هر دو است چون هر دو واجب
است.
مؤلف قدس
سره: اين روايت را عياشى هم در تفسير خود آورده و در آن حج را به معناى لغويش،
يعنى قصد تفسير كرده است.
و در تفسير
عياشى از امام صادق ع روايت آورده كه جمله(وَ مَنْ كَفَرَ) را به
و من ترك (كسى كه حج را ترك كند) تفسير كرده است.[1]
مؤلف قدس سره: اين روايت را شيخ نيز در تهذيب[2]
آورده، و خواننده گرامى خود مىداند كه كفر هم مانند ايمان داراى مراتبى است. و
منظور از كفر در اين آيه، كفر به فروع دين است.
و در كافى از
على بن جعفر، از برادرش موسى بن جعفر روايت كرده كه در حديثى راوى گفت: از آن جناب
پرسيدم: پس اگر كسى از ما مسلمانان حج نكند كافر مىشود؟
فرمود: نه، و
ليكن اگر كسى بگويد: مراسم حج اينطور نيست كافر شده است.[3]
مؤلف قدس سره: روايات در اين معانى بسيار است. و كفر در روايت بالا به
معناى رد ، تفسير شده، آيه هم با آن سازگارى ندارد. پس كفر در روايت به
معناى لغويش يعنى پوشاندن حق. و اين كلمه بر حسب موارد، مصاديقى برايش معين
مىشود.
بحث
تاريخى
[ (پيرامون
بناى كعبه و چند بار تجديد بناى آن)]
اين معنا،
متواتر و قطعى است كه، بانى كعبه ابراهيم خليل بوده و ساكنان اطراف كعبه بعد از
بناى آن، تنها فرزندش اسماعيل و قومى از قبائل يمن بنام جرهم بودهاند. و كعبه
تقريبا ساختمانى به صورت مربع بنا شده كه هر ضلع آن به سمت يكى از جهات چهارگانه:
شمال، جنوب، مشرق و مغرب بوده و بدين جهت اينطور بنا شده كه بادها هر قدر هم كه
شديد باشد، با