responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 3  صفحه : 5
خداى سبحان در این سوره از حقایق و معارفى که بشر را به سوى آنها هدایت فرموده آن مقدارى را که باعث دلگرمى مؤ منین است یادآور مى شود تا مؤ منین ، هم دلخوش شوند و هم آلودگى شبهات و وساوس ‌ شیطانى و تسویلات اهل کتاب از دلهاشان زایل شود، و هم برایشان روشن گردد که خداى تعالى هرگز از تدبیر ملک خود غافل نبوده ، و خلق او را عاجز نکرده اند، و اگر دین خود را تشریع نموده و جمعى از بندگانش را بسوى آن دین هدایت نموده ، همه بر طبق طریقه و عادت جاریه و سنت دائمى خود بوده ، و آن سنت عبارت است از سنت علل و اسباب پس مؤ من و کافر هم طبق همین سنت علل و اسباب زندگى مى کنند، یک روز دنیا به کام کافر و روزى دیگر به کام مؤ من است چون دنیا میدان امتحان است ، و امروز روز عمل و فردا روز جزا است .
اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ
بحث پیرامون این آیه ، در تفسیر آیه الکرسى گذشت ، و حاصل بحث در آنجا این شد که این آیه مى خواهد بفهماند که قیام خداى تعالى به ایجاد و تدبیر عالم قیامى اتم است . پس نظام موجودات از هر جهت تحت قیمومت خداى تعالى است ، هم نظامى که در اعیان آنها است ، و هم نظامى که در آثار آنها برقرار است آنهم نه تنها قیمومت در تاءثیر، نظیر قیمومتى که اسباب طبیعى فاقد شعور در مسببات دارند، بلکه قیمومتى با حیات که مستلزم علم و قدرت است .
پس علم الهى نافذ در همه زوایاى عالم است ، و هیچ چیز از عالم براى خدا پنهان نیست . قدرت او هم بر همه عالم مسلط است ، در هیچ گوشه عالم چیزى واقع نمى شود مگر آنچه او وقوعش را خواسته ، و اذن داده باشد.
و به همین جهت دنبال این جمله بعد از دو آیه فرموده : ((ان اللّه لا یخفى علیه شى ء فى الارض و لا فى السماء، هو الذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء...)).
و با در نظر گرفتن اینکه شش آیه اول سوره ، جنبه دورنما براى این سوره دارد، و آنچه در این سوره به تفصیل آمده در این شش آیه به اجمال آمده - و با در نظر گرفتن غرض سوره که قبلا گفتیم - مى فهمیم که : آیه مورد بحث ، مطالب شش آیه بلکه سراسر سوره را با بیانى کلى آغاز مى کند، بیانى که غرض سوره ، از همان استنتاج مى شود، همچنانکه از دو آیه اخیر یعنى آیه : ((ان اللّه لا یخفى علیه ...)) و آیه ((هوالذى یصورکم ...)) استنتاج مى شود.


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 3  صفحه : 5
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست