نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 485
در آوردند، در اين ميان تورات و تابوتى كه تورات
را در آن مىنهادند نابود شد.
تا حدود
پنجاه سال وضع به همين منوال گذشت و آن چند هزار نفر كه در بابل بودند نه از
كتابشان عين و اثرى بود و نه از مسجدشان و نه از ديارشان، به جز تلههايى خاك باقى
نمانده بود.
و پس از آنكه
كورش يكى از ملوك فارس بر تخت سلطنت تكيه زد و با مردم بابل كرد آنچه را كه كرد، و
در آخر بابل را فتح نمود و داخل آن سرزمين گرديد، اسراى بنى اسرائيل را كه تا آن
زمان در بابل تحت نظر بودند آزاد كرد و عزراى معروف كه از مقربين درگاهش بود امير
بر اسرائيليان كرد و اجازه داد تا براى آنان كتاب تورات را بنويسد و هيكل را بر
ايشان تجديد بنا كند و ايشان را به مرامى كه داشتند برگرداند و عزرا در سال چهار
صد و پنجاه و هفت قبل از ميلاد مسيح، بنى اسرائيل را به بيت المقدس برگردانيد و
سپس كتب عهد عتيق را برايشان جمع نموده و تصحيح كرد و اين همان توراتى است كه تا
به امروز در دست يهود دائر است، (اين سرگذشت از كتاب قاموس كتاب مقدس
تاليف مستر هاكس آمريكايى همدانى و ماخذ ديگرى از تواريخ گرفته شده). و خواننده
عزيز بعد از دقت در اين داستان متوجه مىشود كه توراتى كه امروز در بين يهود دائر
است سندش به زمان موسى ع متصل نمىشود و د رمدت پنجاه سال سند آن قطع شده و تنها
به يك نفر منتهى مىشود و او عزرا است كه اولا شخصيتش براى ما مجهول است و ثانيا
نمىدانيم كيفيت اطلاعش و دقت و تعمقش چگونه بوده، و ثالثا نمىدانيم تا چه اندازه
در نقل آن امين بوده و رابعا آنچه به نام اسفار تورات جمع آورده از كجا گرفته و
خامسا در تصحيح غلطهاى آن به چه مستندى استناد جسته است.
و اين حادثه
شوم، آثار شوم ديگر ببار آورد و آن اين بود كه باعث شد عدهاى از دانشپژوهان و
تاريخنويسان غربى به كلى موسى ع را انكار نموده، هم خود آن جناب هم ماجرايى كه در
زمان او رخ داده و معجزاتش را افسانه معرفى كنند و بگويند در تاريخ كسى به نام
موسى نبوده، هم چنان كه نظير اين حرف را در باره عيساى مسيح زدهاند، ليكن از نظر
اسلام هيچ مسلمانى نمىتواند وجود اين دو پيامبر را انكار كند، براى اينكه قرآن
شريف تصريح به وجودشان نموده (و قسمتهايى از سرگذشتشان را آورده است.)
2- داستان
مسيح و انجيل
يهود نسبت به
تاريخ قوميت خود و ضبط حوادثى كه در اعصار گذشته داشتند مهتم هستند و با اين حال
اگر تمامى كتب دينى و تاريخى آنان را مورد تتبع و دقت قرار دهى، نامى
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 485