نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 389
در اين آيات دو باره متعرض حال عموم اهل كتاب
مىشود، اما با لسان و نظمى ديگر، غير از آن نظمى كه در سابق داشت، در اين آيات و
آيات ملحق به آن كه بعدا مىآيد بر حسب مناسبتى كه با خصوصيات بيانات داشته، مسائل
متفرقهاى را ايراد مىكند، مانند آيه:(قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ
لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ ...)[1] و آيه:(قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ)[2] و متعرض حال نصارا
و ادعاهايى كه در باره عيسى دارند شده و مىفرمايد:(ما كانَ
لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ ...)[3] و در
آياتى بسيار و متفرق، متعرض امورى شده كه مربوط به مؤمنين است، نظير دعوتشان به
اسلام و اتحاد و پرهيز از ولايت كفار و گرفتن محرم اسرارى از غير مؤمنين.
(قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ
بَيْنَكُمْ) خطاب در اين آيه به عموم اهل كتاب است و دعوت: اى اهل كتاب
بيائيد به سوى كلمهاى كه ... در حقيقت دعوت به اين است كه همه بر معناى يك
كلمه متفق و مجتمع شويم، به اين معنا كه بر مبناى آن كلمه واحده عمل كنيم و اگر
نسبت را به خود كلمه داده، براى اين بوده كه بفهماند كلمه نامبرده چيزى است كه همه
از آن دم مىزنند و بر سر همه زبانها است، در بين خود ما مردم هم معمول است كه
مىگوئيم: مردم در اين تصميم يكدل و يك زبانند، و اين مىفهماند كه در اعتقاد و
اعتراف و نشر و اشاعه آن همه متحدند، در نتيجه معناى آيه مورد بحث چنين مىشود:
بيائيد همه به اين كلمه چنگ بزنيم و در نشر و عمل به لوازم آن دست به دست هم دهيم.
[معناى
كلمه سواء و مراد از دعوت اهل كتاب به كلمه سواء]
و كلمه
سواء در اصل مصدر است، ولى در معناى صفت يعنى متساوى الطرفين
نيز استعمال مىشود، و معناى جمله:(سَواءٍ بَيْنَنا وَ
بَيْنَكُمْ) اين است كه كلمه مذكور، كلمهاى است كه تمسك بدان و عمل به لوازمش
بين ما و شما مساوى است و همه ما بايد به آن تمسك جوييم و بنا بر اين توصيف كلمه
به صفت سواء ، در حقيقت توصيف به حال خود كلمه نيست بلكه توصيف به حال
متعلق آن است كه همان تمسك و عمل است، و توجه كرديد كه عمل مربوط به معناى كلمه
است نه خود آن، هم چنان كه جمع شدن نيز جمع شدن بر معناى كلمه است نه خود آن، و
اين جمله خالى از عنايتى مجازى نيست، پس در اين كلام وجوهى از عنايات