نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 343
خداى تعالى است كه يك جا مىفرمايد:(إِذْ قالَ اللَّهُ يا عِيسى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ وَ
مُطَهِّرُكَ) و جاى ديگر از خود عيسى ع حكايت مىكند كه در روز قيامت
مىگويد:[1](وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً ما دُمْتُ فِيهِمْ، فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ
أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ)[2].
و در تفسير
عياشى از امام صادق ع روايت است كه فرمود: عيسى بن مريم وقتى به آسمان برده شد
جامهاى پشمى بر تن داشت كه نخ آن را مريم رشته و خود مريم آن را بافته و خودش
دوخته بود، وقتى به آسمان رسيد، ندايش دادند: زينت دنيائيت را بيفكن.[3] مؤلف قدس سره: توضيح معناى روايت
قبلى و اين روايت در آخر سوره نساء ان شاء اللَّه مىآيد.
و در تفسير
الدر المنثور است كه عبد بن حميد و ابن جرير در ذيل آيه:(إِنَّ
مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ ...) از قتاده نقل كردهاند كه گفت: دو نفر
از بزرگان اهل نجران و اسقفهاى ايشان يكى به نام سيد و ديگرى به نام عاقب، با
رسول خدا ص ملاقات نموده، از آن جناب از وضع عيسى ع پرسيده، عرضه داشتند: هر
انسانى پدر و مادرى دارد، چگونه ممكن است كه عيسى ع پدر نداشته باشد؟ در پاسخشان
خداى تعالى اين آيه را نازل كرد:(إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ
اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ...)[4].
مؤلف قدس
سره: قريب به اين معنا از سدى و عكرمة و غير آن دو نيز نقل شده[5]،
قمى هم در تفسير خود نزول آيه نامبرده را در پاسخ بزرگان نجران مىداند.[6]
بحث روايتى
ديگر در معناى محدث
[فرق ميان
نبى، رسول و محدث]
در بصائر از
زراره روايت كرده كه گفت: از امام صادق ع فرق ميان رسول ،
نبى و محدث را پرسيدم، فرمود: رسول كسى است كه فرشته را مىبيند
كه از
[2] مادامى كه در ميان آنها بودم گواه و شاهد اعمالشان بودم و
چون مرا قبض روح كردى خود ناظر و نگهبان اعمال آنها بودى و تو بر همه خلق
گواهى: سوره مائده، آيه 117 .