نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 34
به معارف قرآن ندارد.
معارف ساير
كتب آسمانى، البته آن معارف عاليهاى كه دستخوش تحريف نشده، و همچنين مباحث الهى
كه در فلسفه عنوان مىشود همين طور است، و قرآن كريم به همين جريان اشاره نموده
مىفرمايد:(أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ
بِقَدَرِها)[1].
[ثابت
نبودن و احيانا متغير بودن احكام اجتماعى و فرعى، موجب تشابه مىگردد]
قسم دوم،
آياتى است مربوط به قوانين اجتماعى و احكام فرعى، و چون مصالح اجتماعى كه احكام
دينى بر اساس آن تشريع مىشود وضع ثابتى ندارد، و احيانا متغير مىشود، و از سوى
ديگر قرآن هم به تدريج نازل شده قهرا آيات مربوط به قوانين اجتماعى و احكام فرعى
دستخوش تشابه و ناسازگارى مىشوند، وقتى به آيات محكم رجوع شد آن آيات، اين آيات
را تفسير نموده، تشابه را از بين مىبرد، آيات محكم تشابه آيات متشابه را، و آيات
ناسخ تشابه آيات منسوخ را از بين مىبرد.
(فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ
ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ) كلمه
زيغ به معناى انحراف از استقامت (راست بودن) است، كه لازمهاش اضطراب قلب و
پريشانى خاطر است. به قرينه اينكه در مقابلش رسوخ در علم قرار گرفته، كه در باره
اثرش مىفرمايد: دارندگان آن اضطراب ندارند و با اطمينان خاطر مىگويند همه آيات
قرآن، چه محكم و چه متشابه آن، از طرف پروردگار ما است، و اما آنهايى كه زيغ و
انحراف قلب دارند، مضطرب هستند، و دنبال آيات متشابه را مىگيرند، تا از پيش خود
آن را تاويل نموده فساد راه بيندازند و كسانى كه دچار چنين زيغ و انحرافى نيستند
همواره از خدا مىخواهند: كه خدايا قلب ما را بعد از هدايت منحرف مساز.(رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا)[3].
از اينجا
روشن مىشود كه مراد از پيروى از آيات متشابه، پيروى عملى است، نه
[1] خدا آبى از آسمان نازل مىكند و در هر سرزمينى به مقدار
ظرفيتش آن آب جارى مىشود. سوره رعد آيه 17.
[2] ما آن كتاب مبين را عربى قرار داديم، باشد كه شما تعقل كنيد،
و گرنه آن در ام الكتاب نزد ما مقامى بلند و فرزانه داشت. سوره زخرف آيه 4.