نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 316
بعضى گفتهاند: انجيل كتاب شريعت و احكام نيست،
چون حكمى در آن نيامده و جمله: و لاحل ... عطف است بر جمله(بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ) و لام در لاحل لام نتيجه است و آيه را چنين معنا
مىدهد: من آيتى از ناحيه پروردگارتان آوردهام و آن فلان و فلان و فلان است و نيز
آوردهام تا در نتيجه بعضى از چيزهايى كه بر شما حرام شده و يا بعضى از محرماتى كه
رعايتش بر شما واجب گشته نسخ كنم.
(وَ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ ...) از ظاهر عبارت بر
مىآيد كه مىخواهد بيان كند جمله:(فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ
أَطِيعُونِ) فرع بر آوردن معجزه است، نه بر حلال كردن محرمات، خلاصه لزوم تقوا و
اطاعت عيسى ع به خاطر آوردن معجزه است، نه به خاطر اينكه محرماتى را براى شما حلال
كرده و شايد منظور آن كسى هم كه گفته: اگر جمله:(وَ
جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ ...) را دو باره تكرار كرد، براى اين بود كه مطالب
بعد را از مطالب قبل جدا كند، پس جمله:(فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ
أَطِيعُونِ) ربطى به مطالب قبل از(جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ ...) ندارد تا
متفرع بر تحليل محرمات باشد، نه، بلكه بريده از آن است و متفرع بر خود جئتكم
... همين معنا بوده است و گرنه اگر منظور مفسر نام برده، اين نباشد صرف
جداسازى، جزء مزاياى گفتار و نكات ادبى شمرده نمىشود.
(إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ...) در اين جمله عذر و
بهانه آن كسى را كه به الوهيت عيسى ع معتقد شده باطل مىكند، چون عيسى ع به
هوشيارى خود دريافته بود و يا به وسيله وحى آگاه شده بود كه بعضى به خاطر ديدن آن
معجزات چنين اعتقادى را پيدا خواهند كرد، و در سابق هم گفتيم كه به خاطر همين
پيشگيرى بود كه جملههاى:(فَيَكُونُ طَيْراً) و(وَ أُحْيِ الْمَوْتى) را مقيد كرد به قيد(بِإِذْنِ
اللَّهِ).
گفتيم يا به
هوشيارى خود دريافته بود و يا به وحى الهى، ولى از آيه ديگر مىفهميم كه به وحى
الهى بوده و آن آيه زير است كه مىفرمايد:(ما قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا ما
أَمَرْتَنِي بِهِ، أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ)[1].
[عملى كه
عيسى (ع) براى باز شناختن مؤمنين به خود و تشكل دادن به آنها انجام داد]
از آنجايى كه
زمينه آيات مورد بحث صرفا، حكايت بشارتى بود كه به مريم دادند و در
[1] من به ايشان هيچ دستورى ندادم، جز آنچه كه تو، به من فرمودى
و آن اين بود كه به ايشان بگويم اللَّه پروردگار من و خودتان را بپرستيد.
سوره مائده، آيه 117 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 316