نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 310
بوده و بر عيسى بن مريم ع نازل شده و وحيى بوده
مختص به آن جناب، چون فرموده:
(وَ أَنْزَلَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ مِنْ قَبْلُ هُدىً لِلنَّاسِ)[1]، و نفرموده اناجيل
اربعه، پس اين انجيلهاى چهارگانه: متى ، مرقس ،
لوقا ، و يوحنا كتابهايى هستند كه بعد از جناب عيسى ع تاليف
شدهاند.
و نيز آيات
قرآن دلالت دارد بر اينكه احكام دينى هر چه هست در تورات بوده و انجيل تنها بعضى
از احكام ناسخ را آورده، يكى از آن آيات، آيه: 50 از آيات مورد بحث است كه
مىفرمايد:(مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ، وَ
لِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ)[2].
و نيز آيه
زير است كه مىفرمايد:(وَ آتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ
نُورٌ، وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ، وَ هُدىً وَ
مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ، وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ
اللَّهُ فِيهِ)[3]، و بعيد
نيست كه از اين آيه استفاده شود كه در انجيل غير احكام ناسخ يعنى احكامى كه احكام
تورات را نفى مىكند، احكام اثباتى هم بوده باشد.
و باز آيات
قرآنى دلالت دارد بر اينكه انجيل مشتمل بوده بر بشارت از آمدن خاتم الانبياء ص، هم
چنان كه تورات نيز مشتمل بر آن بوده، چون قرآن كريم مىفرمايد:(الَّذِينَ
يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً
عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ)[4].
(وَ رَسُولًا إِلى بَنِي إِسْرائِيلَ)
[بعثت حضرت
عيسى (ع) عموميت داشته، هر چند رسالت او به سوى بنى اسرائيل بوده است]
ظاهر اين
عبارت اين است كه عيسى ع تنها مبعوث بر بنى اسرائيل بوده است هم چنان كه از آيات
راجع به حضرت موسى ع هم بر مىآيد كه آن جناب نيز تنها مبعوث بر بنى اسرائيل بوده
و از سوى ديگر در بحثى كه در ذيل آيه:(كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ
اللَّهُ النَّبِيِّينَ)[5] داشتيم،
اثبات كرديم كه عيسى هم مانند موسى از انبياى اولوا العزم بوده كه بر
[2] من آمدهام تا احكام كتاب آسمانى قبل از خودم يعنى تورات را
تصديق نموده و نيز بعضى از چيزهايى را كه در تورات بر شما حرام شده، حلال
كنم. سوره آل عمران آيه 50 .
[3] ما به او انجيل داديم كه در آن هدايت و نور است، در حالى كه
كتاب آسمانى قبل از خودش يعنى تورات را تصديق دارد و هدايت و موعظت است براى مردم
پرهيزكار، به او انجيل داديم تا چنين و چنان شود و تا وى در بين اهل انجيل حكم كند
بدانچه خدا در انجيل نازل كرده. سوره مائده، آيه 47 .
[4] كسانى كه پيروى مىكنند رسول درس نخواندهاى را، كه
نامش را در كتاب آسمانى خود تورات و انجيل مىخوانند و مىيابند . سوره
اعراف، آيه 157 .
[5] مردم يك گروه بودند خدا رسولان را فرستاد. سوره بقره،
آيه 213 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 310