نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 302
عهدين مىسازد، ولى با قرآن كريم نمىسازد، چون
قرآن كريم قبلا بشارت آمدن عيسى ع را نداده بود، تا بگوئيم: كلمه در
اين آيه به معناى آن بشارتى است كه قبلا داده بود، بلكه قرآن، عيسى ع را بشارت آور
معرفى نموده، نه كسى كه مردم از پيش بشارت آمدنش را شنيده باشند، علاوه بر اينكه
سياق جمله:(اسْمُهُ الْمَسِيحُ) با اين توجيه
تناسبى ندارد، چون ظاهر اين عبارت اين است كه لفظ مسيح نام خود كلمه
است، و يا به عبارت ديگر كلمه خود عيسى است نه نام ظهور او و يا ظهور كلمهاى كه
قبلا به وسيله انبياء وعدهاش داده شده بود.
و چه بسا
گفته باشند كه مراد از كلمه ، عيسى ع است، چون عيسى ع روشنگر تورات
براى مردم است، و مرادى كه خداى تعالى از تورات دارد بيان مىكند، و براى مردم، آن
مطالبى را كه يهوديان در تورات اضافه كردهاند مشخص مىسازد، و اختلافى را كه در
امور دينى دارند برطرف مىسازد، هم چنان كه خود آن جناب به حكايت قرآن در خطاب به
بنى اسرائيل فرموده:(وَ لِأُبَيِّنَ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي
تَخْتَلِفُونَ فِيهِ)[1] ليكن اين
نكته هر چند كه تعبير به كلمه را توجيه مىكند، ولى آيه شريفه از قرينهاى كه
مساعد با اين توجيه باشد خالى است.
و چه بسا
گفته باشند كه مراد از كلمة منه خود بشارت است، مىخواهد به مريم خبر
دهد كه به عيسى ع حامله مىشود و عيسى ع از او متولد خواهد شد و خلاصه مىخواهد
بفرمايد: خداى تعالى به تو بشارت مىدهد به كلمهاى از خود و آن كلمه اين
است: بشارت مىدهد تو را به اينكه به زودى بدون اينكه با مردى تماس گرفته باشى
عيسى از تو متولد مىشود، اين توجيه نيز درست نيست، چون در ذيل آيه فرموده: اسم آن
كلمه مسيح است و بنا بر اين توجيه اسم كلمه مسيح نيست بلكه اسمش
بشارت است.
و چه بسا
گفته باشند كه مراد از كلمه خود عيسى ع است، چون عيسى كلمه ايجاد است، يعنى مصداق
كلمه كن است و اگر خصوص عيسى ع را كلمه خوانده، با اينكه هر انسانى و
بلكه هر موجودى مصداقى از كلمه كن تكوينى است براى اين بود كه ولادت
ساير افراد بر طبق مجراى اسباب عادى و مالوف صورت مىگيرد، نطفه مرد با عمل نكاح
به نطفه زن مىرسد و عوامل مقارن با اين عمل دست به كار مىشوند تا فرزند متولد
شود و به
[1] تا برايتان بيان كنم پارهاى از مسائلى را كه در آن اختلاف
داريد. سوره زخرف، آيه 63
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 302