نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 212
قضيه بعكس است (وقتى در نقاط شمالى روزها كوتاه
مىشود در بلاد جنوبى بلند و وقتى در آنجا بلند مىشود در اينجا كوتاه مىگردد).
پس طول در يك
طرف و كوتاهى در طرف ديگر است بنا بر اين اين خداى تعالى است كه دائما شب را داخل
روز، و روز را داخل شب مىكند، اما در خود خط استوا و در دو نقطه قطب شمالى و
جنوبى كه شب شش ماه و روز نيز شش ماه است به حسب حس ما چنين است، و گرنه در حقيقت
حكم دگرگونى، دائمى و عمومى است.
[مراد از
بيرون آوردن زنده از مرده و مرده از زنده]
منظور
از بيرون كردن زنده از مرده و به عكس، به وجود آوردن مؤمن از صلب پدر
كافر، و بيرون آوردن كافر از صلب مؤمن است، به دليل اينكه خداى تعالى ايمان را
حيات و نور و كفر را مرگ و ظلمت خوانده، و فرموده:(أَ وَ
مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي
النَّاسِ، كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها).[1] البته ممكن نيز هست كه منظور
از مرده و زنده اعم از كفر و ايمان باشد، و شامل زنده
كردن گياهان مرده، و حيوانات و حتى زنده كردن زمين مرده نيز بشود، چون كلام خداى
تعالى صريح و يا مثل صريح است در اينكه خداوند ميت را مبدل به حى وحى را مبدل به
ميت مىكند، چون فرموده:(ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ، فَتَبارَكَ
اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ، ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذلِكَ لَمَيِّتُونَ)[2] و آياتى ديگر از اين
قبيل.
و اما اينكه
بعضى از طبيعىدانان گفتهاند: هيچ ماده بى حياتى داراى حيات نمىشود، بلكه حيات
كه سرانجام منتهى به جرثومههاى آن مىشود، از يك جرثومه به جرثومه ديگر منتقل
مىگردد، بدون اينكه به مادهاى مرده و بىشعور منتهى گردد. علت اين نظريهاش اين
است كه وى منكر پديد آمدن حادث است. جوابش هم اين است كه مىبينيم و تجربه هم ثابت
كرده كه حيات جارى در يك جرثومه با مردن جرثومه باطل مىشود، پس مبدل شدن حيات به
موت، كاشف از اين است كه بين زنده فلان جرثومه و مرگ آن ارتباطى هست، كه توضيح
بيشتر اين معنا، مقامى ديگر لازم دارد.
و آيه شريفه:(تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ ...) تصرف خداى تعالى در ملك حقيقى و
[1] آيا كسى كه مرده بود او را زنده كرديم، و نورى برايش قرار
داديم تا با آن در بين مردم مشى كند، مثلش مثل كسى است كه در ظلمتهايى قرار دارد،
كه از آن خلاصى ندارد؟( سوره انعام آيه 122).
[2] سپس آن جنين را مبدل به خلقتى ديگر نمود، پس چه پر بركت است
خدا، كه بهترين خالق است، و سپس بعد از اين خواهيد مرد.( سوره مؤمنون آيه 15).
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 212