responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 3  صفحه : 148
روشن است که مى توان آنرا دید و لمس کرد، و خصوصیت مورد، که سخن از تصرف در چشمها دارد لطف این کنایه را بیشتر مى سازد.
و از ظاهر جمله : ((ان فى ذلک ...)) بر مى آید که تتمه کلامى است که خداى تعالى خطاب به پیامبر گرامیش کرده ، نه اینکه تتمه کلام رسول خدا که جمله : ((بگو کسانى که کفر ورزیدند چنین و چنان )) باشد، به دلیل کاف خطاب در ((ذلک )) که متوجه رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) است ، و اینکه در این کلمه خطاب را متوجه شخص رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) کرد اشاره است به اینکه سایرین فهمشان اندک ، و دلهاشان از عبرت گرفتن از این عبرت ها کور است .
زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُب الشهَوَتِ
این آیه و آیه بعدیش به منزله بیان و شرح حقیقت حال مطلب قبلى است ، که مى فرمود: ((ان الذین کفروا لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم من اللّه شیئا...))، چون از این آیه بر مى آید کفار معتقد بوده اند که مى توانند با اموال و اولاد، از خدا بى نیاز شوند، و آیه شریفه بیان مى کند که علت این پندار فریب خوردن آنان در برابر تمایلات و لذائذ مادى است ، علت این است که از امور آخرت منقطع شده ، و رو به دنیا آوردند، از امور بسیار مهم بریده به امور مجازى پرداختند، امر بر آنان مشتبه شد و نفهمیدند که لذائذ مادى ، همه وسیله و متاع زندگى موقت در دنیا، و زندگى است ، که خود مقدمه است ، براى رسیدن به آنچه نزد خدا است و آن عبارت است از حسن ماب و عاقبت نیکو.

اموال و لذائذ این دنیا وسائل در مقدّمه نیل به چیزى است که نزد خدا است و خود مستقلاهدفنیستند
نه تنها این کفار در علاقمندى به دنیا مبتکر و اولین علاقمند به آن نیستند، بلکه این شیفتگى از ناحیه دیگرى ناشى شده است ، و این خدا است که دلهاى ایشان را تسخیر کرده ، و علاقه به این امور مادى را غریره آن نموده ، تا زندگى دنیائى و زمینى آنان تامین شود، چون اگر غریره حب دنیا در انسان ، گذارده نشده بود، زندگى او در این کره خاکى دوام نمى یافت ، کسى به دنبال تولید مثل نمى رفت ، و نسل بشر قطع مى شد، و حال آنکه خداى سبحان مقدر کرده که بشر تا مدتى معین در زمین زندگى کند، چون در روز اول خلقت بشر به پدر بشر یعنى حضرت آدم فرمود: ((و لکم فى الارض مستقر و متاع الى حین )).
و اگر چنین مقدر کرده که علاقمند و دوستدار دنیا باشند براى این بوده که دنیا را وسیله زندگى آخرت خود کنند، واز متاع این زندگى چیزهائى را که به درد آن زندگیشان مى خورد برگیرند.


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 3  صفحه : 148
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست