نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 11
بهر حال ذكر تورات و انجيل در آيه مورد بحث يعنى
در اول سوره، خالى از نوعى تعريض و كنايه به يهود و نصارا نيست، تعريض و طعنه به
اعمالى كه كردند، و به سخنانى كه در مورد تولد عيسى و نبوت و به آسمان رفتنش زدند.
(وَ أَنْزَلَ الْفُرْقانَ)
[معناى
فرقان و موارد استعمال آن در قرآن مجيد]
كلمه
فرقان بطورى كه در صحاح آمده به معناى چيزى است. كه ميان حق و باطل جدايى
بيندازد، ولى دلالت ماده اين كلمه اعم است يعنى دلالت بر صرف جدا سازى دارد، چه
جدا سازى حق از باطل و چه جدا سازى نخود از كشمش مثلا، و يا هر جدا سازى ديگر، هم
چنان كه مىبينيم در قرآن كريم در مورد جدا سازى مردم استعمال شده آنجا كه فرموده:
چيزى كه هست
مطلوب از اين جدا سازى در درگاه خداى تعالى حتما امرى است كه به هدايت برگشت كند،
و در باره آن باشد، و جدا سازى مربوط به اين مساله حتما همان جدا سازى بين حق و
باطل خواهد بود حق و باطل در عقايد و در معارف، و نيز تعيين اينكه بنده خدا چه
وظايفى دارد، و چه چيزهايى جزء وظايف او نيست.
در نتيجه
معناى جمله مورد بحث، با مطلق معارف الهيه منطبق مىشود، چه معارف اصلى و چه فرعى،
چه آنهايى كه در كتابش بيان شده و چه آنهايى كه به زبان انبيايش جارى گشته، و لذا
مىبينيم در آيه:(وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسى وَ هارُونَ الْفُرْقانَ)[3] همه آنچه را كه بر
موسى و هارون نازل كرده فرقان ناميده است.
و نيز در
آيه:(وَ إِذْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ الْفُرْقانَ)[4] غير از كتاب تورات
ساير دستورات نازله بر موسى (ع) را نيز فرقان خوانده است.
و در آيه:(تَبارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمِينَ
نَذِيراً)[5] فرموده:
بلند مرتبه
است آن خدايى كه فرقان را بر بندهاش نازل كرد تا براى همه عالميان نذير باشد.
[1] روز فرقان، روزى كه همه گروهها جمع مىشوند، و يك ديگر را
ديدار مىكنند و نيك از بد جدا مىشود. سوره انفال آيه 41.
[2] برايتان فرقانى قرار مىدهد. سوره انفال آيه 29.