نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 101
لفظ آيه هم خالى از دلالت بر اين معنا نيست، براى
اينكه از بالا رفتن كلمه طيب ، تعبير به صعود كرده، و از بالا بردن عمل
تعبير به رفع نموده، اولى در مقابل نزول بكار مىرود، و دومى در مقابل
نهادن. صعود و ارتفاع دو وصفند و هر چيزى كه از پائين به
بالا حركت مىكند به اين دو، توصيف مىشود زيرا چنين متحركى همواره نسبتى با دو
نقطه آغاز و انجام حركتش دارد، وقتى حركت شروع شد نسبت به نقطه آغاز صاعد و رافع
است، و در برگشتن به آن نقطه، نازل و فرود آينده مىباشد.
پس زمانى
تعبير به صعود مىكنيم كه بخواهيم بگوييم فلان كس قصد دارد به فلان نقطه از بلندى
برسد، و يا نزديك شود، و زمانى تعبير به رفع مىكنيم كه بخواهيم بگوييم از نقطه
پايين جدا و از آن دور شد.
پس عمل صالح،
انسان را از دلبستگى به دنيا دور مىكند، و نفس آدمى را سرگرم به زخارف دنيا
ننموده و او را به پراكندگى افكار و معلوماتى متفرق و فانى مبتلا نمىسازد و هر چه
رفع و ارتفاع بيشتر باشد، قهرا صعود و تكامل عقائد حق نيز بيشتر و معرفت آدمى از
آلودگى اوهام و شكوك خالصتر مىشود.
اين نيز
معلوم است كه همانطور كه گفتيم عمل صالح داراى مراتب و درجاتى است.
پس هر درجه
از عمل صالح به تناسب وصفى كه دارد كلم طيب را بالا برده، علوم و
معارف حقه الهيه را صعود مىدهد، هم چنان كه عمل غير صالح به هر مقدار از زشتى كه
دارد انسان را پست نموده، علوم و معارفش را با جهل و شك و نابسامانى آميختهتر
مىكند، و ما در تفسير آيه شريفه:(اهْدِنَا الصِّراطَ
الْمُسْتَقِيمَ) مطالبى در اين باره بيان نموديم.
[مردم بر
حسب مراتب قرب و بعدشان از خداى تعالى مراتب مختلفى از علم و عمل دارند]
پس معلوم شد
كه مردم بر حسب مراتب قرب و بعدشان از خداى تعالى مراتب مختلفى از علم و عمل
دارند، و لازمه اختلاف اين مراتب اين است كه آنچه اهل يك مرتبه، تلقى مىكند و
مىپذيرد، غير آن چيزى باشد كه اهل مرتبه ديگر تلقى مىكند، يا بالاتر از آن است و
يا پائينتر.
خداى سبحان
هم بندگان خود را به اصنافى گوناگون تقسيم كرده، و هر صنفى را داراى علم و معرفتى
مىداند، كه در صنف ديگر نيست.
طايفهاى
را مخلصين معرفى نموده، علم واقعى به اوصاف پروردگارشان را مختص آنان
مىداند، و مىفرمايد:(سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ إِلَّا
عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ)[1].
[1] منزه است خدا از آنچه مردم در بارهاش مىگويند، مگر توصيفى
كه بندگان مخلص خدا براى او دارند( سوره صافات آيه 160).
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 101